F-35 ili vojna tehnologija za politička potkusurivanja

1284

Piše: Abdullah Nasup

Borbeni avion F-35 smatra se budućnošću ratne avijacije. To je borbeni avion koji se odlikuje nevjerovatnim tehničkim specifikacijama.

Koje tehnologije posjeduje F-35

F-35 posjeduje mnoge napredne tehnologije! Posjeduje najsavremenioju elektroničku tehnologiju koja se koristi u vojsci, potpuno integriran sistem radarskih upozorenja, sistem samozaštite, sistem podrške ciljanja mete, sistem detektiranja prijetnje sa tla i iz zraka.

U kokpitu se nalazi kompjuter koji na dva touchscreen displeja pruža pilotu potrebne informacije. Avion posjeduje opcije prepoznavanja glasa i više kodnih linija nego što je potrebno za pokretanje space shuttlea.

Kaciga pilota aviona F-35, također, je opremljena savremenom tehnologijom. U kacigu je ugrađen ekran koji prikazuje informacije o visini i navigacijske podatke, uz snimke sa šest infracrvenih kamera ugrađenih u avion, a koje omogućavaju pilotu da vidi unutrašnjost svog aviona.

Ovo su samo neke tehničke moćnosti ovog aviona.

Zemlje koje učestvuju u projektu proizvodnje aviona F-35

Realizacija projekta započela je početkom devedesetih godina prošlog vijeka. Ključni učesnici u projektu su: SAD, Australija, Kanada, Danska, Italija, Holandija, Norveška, Turska i UK. A, u projektu, u manjoj mjeri, učestvuju još i Izrael, Japan i Južna Koreja.

Avion F-35 smatra se najskupljim oružjem u historiji, a cijena jednog takvog aviona je oko 100 miliona dolara. američko ministarstvo odbrane do 2030. godine., planira uložiti trilion dolara, a u planu je da se proizvede ukupno 2.500 aviona ovog tipa.

Postoje tri verzije F-35

Proizvedene su verzije F-35A, F-35B i F-35C. Prvi ima karakteristike konvencionalnog polijetanja i ateriranja, drugi ima mogućnmost i vertikalnog, dok je treća verzija proizvedena za korištenje na nosačima aviona, pa ima veći raspon krila i robusnije podvozje, što ovu verziju aviona čini pogodnom za katapultiranje. Sve tri verzije imaju istu specifikaciju brzine, maksimalno do 1,6 maha, i mogu letjeti 900 milja.

Preko 200 aviona ove vrste proizvedeno je do sad, a F-35B već je korišten u borbenoj misiji u Afganistanu.

Trumpova simfonija prijetnji za Erdogana

Turska već duže od 25 godina ima partnerstvo sa kompanijom Lockheed Martin, sa kojom su sarađivali na proizvodnji F-16 Fighting Falcon. Na osnovu tog partnerstva Turska je postala partner u proizvodnji aviona F-35 dobivši poslove vrijedne 12 milijardi dolara. pored toga Turska je planirala nabavku 100 aviona F-35A. Međutim, Sjedinjene Države protive se tome što Turska planira da nabavi ruski antiraketni sitem S-400 i prijete obustavom isporuke ovih aviona Turskoj.

Turska je već kupila četiri od planiranih sto aviona i u junu prošle godine organizirala svečanost povodom toga. No, iako Turska pravno posjeduje te avione, oni se još uvijek nalaze u Sjedinjenim Državama koje odbijaju da ih predaju Turskoj.

Ukoliko Sjedinjene Države ispune svoju prijetnju i razvrgnu partnerstvo sa Turskom u proizvodnji ovog aviona, svi ugovori s tim u vezi bit će poništeni; četiri već kupljena aviona će, najvjerovatnije otkupiti SAD; a Turska ekonomija će morati trpjeti veliku ekonomsku štetu, jer će propasti sva njena ulaganja u ovaj prijekat, koja iznose 1,25 milijardi dolara. Šteta će biti još veća uzme li se u obzir da je očekivana dobit od tih ulaganja 12 milijardi dolara. Također, šteta bi se ogledala i u tome da bi Turska ostala uskraćena za sto najmoćnijih borbenih aviona, te bi morala prihvatiti druge, slabije, opcije. Osim toga, da bi došla u posjed zamjenskih aviona, Turskoj će trebati nekoliko godina.

Neće samo Turska biti na gubitku

No, ukoliko se desi navedeni scenario, neće samo Turska trpjeti štetu. Naime, čak 937 dijelova i komponenti aviona F-35 proizvode turske kompanije, a na 400 imaju pravo vlasništva. Stručnjaci procjenjuju da će, ukoliko turske kompanije budu isključene iz projekta proizvodnje F-35, proizvodnja 50 do 75 aviona kasniti dvije godine.

F-35 i nije baš savršen

U medijskom fokusu je politički aspekt povezan sa proizvodnjom borbenog aviona F-35, pa se zapostavljaju uočeni tehnički problemi ovog aviona. Na dugom spisku su i nedostaci vezani za programe koje avion koristi i sisteme naoružanja.

U septembru prošle godine u SAD-u jedan F-35 je pao tokom vježbe zbog tehničke greške sa cijevi za gorivo, koju za avion proizvodi kompanija Lockheed Martin. Prvobitno je procijenjeno da će saniranje ove „sitne“ greške koštati oko dva miliona dolara, ali je kasnije utvrđeno da će biti potrebno nogo više, pa je Pentagon odustao od popravke i tako smo već dobili jedan F-35 trajno izbačen iz upotrebe.

U aprilu ove godine japansko ministrastvo odbrane objavilo je da se i jedan njihov F-35A srušio netom nakon polijetanja zbog tehničkih problema koji nisu spomenuti.