Kakav narod takvi i vladari

721

Piše: Edhem Šerkavi / Preveo i prilagodio: Abdusamed Nasuf Bušatlić

Jedan haridžija (tekfirovac) izašao je pred hazreti Aliju da bi iznio dokaz protiv njega, pa mu je, između ostaloga, rekao: ”Zašto su Ebu Bekr i Omer bili uspješni i pobjednici, a ti nisi takav?” Hazreti Alija mu je odgovorio: ”Zato što su Ebu Bekr i Omer bili vladari ljudima poput mene, a ja sam vladar ljudima poput vas.”

Jedanput je emevijski halifa Abdul-Melik ibn Mervan držao hutbu, pa je rekao: ”O ljudi, budite objektivni i pravedni! Vi tražite od nas da vam budemo vladari poput Ebu Bekra i Omera, a vi niste poput onih kojima su vladari bili Ebu Bekr i Omer.”

Istina je da su ljudi na vjeri svojih vladara. Kada je blago perzijskog Kisre donešeno pred halifu Omera, r.a., rekao je: ”Ljudi ovo blago predaju povjerljivima.” Na to mu je hazreti Alija rekao: ”Vođo pravovjernih, ti si se suzdržao (da uzmeš nešto do toga blaga za sebe), pa su se i oni suzdržali, a da si se ti odao raskoši i oni bi to učinili.”

Istina je također da ljudi često krive vladare za vlastitu pokvarenost i nemoral. Ako su vladari oni koji uvoze alkohol – naravno, to je samo po sebi grijeh – mi smo oni koji ga pijemo, i nikada nisam čuo da je vladar izdao naredbu da se mora kupovati alkohol. Ako vladari zatvaraju oči pred javnim kućama i bordelima – što je također veliki grijeh – podanici su mušterije i oni posjećuju takva mjesta, i nikada nisam čuo da je neki vladar izdao naredbu kojom se ljudi pozivaju da bezuslovno podrže javne kuće i bordele.

Ako se u džamiji ne popuni ni prvi saf na sabah-namazu, to nije zbog toga što nam je vladar zabranio odlazak u džamiju. Ako se naši međusobni poslovi i transakcije ne realiziraju bez mita, to znači da su neki od nas u ulozi davaoca, a neki u ulozi primaoca mita.

Dakle, sloboda je temelj vrline i moralnosti. Nema čednosti bez mogućnosti da se učini blud, nema pravde bez moći i mogućnosti da se učini zulum i nepravda, nema emaneta bez mogućnosti krađe i pronevjere, nema asketizma bez mogućnosti raskošnog života. Prisilni asketizam nije nikakav asketizam, kao što ni prisiljavanje na pokornost i poslušnost ne znači pokornost, jer smo mi slobodni i to je dovoljno da sami biramo ono što želimo. Da razne vrste opijata nemaju svoje mušterije ne bi bilo ni onih koji ih krijumčare i prodaju, da nema onih koji piju alkohol ne bi se ni uvozio, da prostituke nemaju klijentelu koja ih posjećuje, ostale bi u svojim kućama.

Ovim želim reći da, ako bismo otvoreno i iskreno pogledali sami sebe u oči, vidjeli bismo da smo mi zapravo minijaturna verzija naših vlada i vladara koje kritikujemo. Zahtijevamo slobodu mišljenja, a u svakom od nas čući vladar (tiranin) koji vidi samo sebe i čuje samo svoj glas.

Naš problem je što smo odgajani da tražimo naša prava, a ne shvatamo da naspram svakog prava stoji i dužnost.

Naš problem je, dragi moji, što mi sličimo na naše vlade i vladare, jer kakav je narod takve su mu i vođe i vladari.