Posredovanje pri zapošljavanju dozvoljeno je samo ukoliko ne proizvodi bilo kakvu štetu

452

Aktuelna pitanja i dileme

Odabrao i prilagodio: Mr. Semir imamović

Posredovanje pri zapošljavanju

U našu redakciju stiglo je pitanje sljedećeg sadržaja: ”Es-selamu-alejkum. Radim u javnoj instituciji sa kolegom koji je zaposlio svoju ženu preko veze u istu instituciju, odnosno tražio je da jedan drugi čovjek urgira u njegovo ime kod direktora, a potom je i sam tražio od direktora koji je također musliman, i takav se predstavlja u javnosti (u javoj komunikaciji naziva selam, istice vaznost islama itd). Došla sam u dilemu da li je takav postupak haram ili nije, jer se ipak radi o sestri muslimanki koju je dotični zaposlio, doduše preko svojih veza, a uz to je osoba koja praktikuje Šerijat striktno. Opet s druge strane, kad razmislim postoje i druge sestre koje nisu dobile šansu na konkursu, jer im je to mjesto zauzela supruga dotičnog kolege. Ako možete da malo objasnite to iz ugla islamskog prava. Da Vas Allah dž.š. nagradi, Selam, Mirsada.”

Odgovor na ovo pitanje potražili smo u fetvama eminentnih islamskih učenjaka i renomiranih šerijatsko-pravnih tijela (institucija).

U odgovoru, kojeg je na slično pitanje dala Stalna komisija za fetve u Saudijskoj Arabiji, kaže se: ” Hvala Allahu i neka je mir i spas na posljednjeg poslanika Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem. Ukoliko korištenje veze pri zapošljavanju proizvodi bilo kakav negativan učinak po druge kandidate, koji po svom akademskom zvanju i tituli, radnim sposobnostima,  te stručnosti i kvalitetu, nadmašuju kandidata u čije ime je ona povučena, u smislu da im se onemogućava adekvatno zapošljenje, onda je ono, sa šerijatskog aspekta, strogo zabranjeno, jer predstavlja očitu nepravdu prema ovoj kategoriji ljudi, kao i prema pretpostavljenima (direktorima i rukovodicima državnih firmi i institucija) koji imaju pravo i obavezu da, povjerene im dužnosti i poslove u određenom društvenim segmentima, izvrše na najbolji mogući način, ali i prema društvu u cjelosti budući da ga lišava njegovih najsposobonijih kadrova koji bi ga trebali povesti ka napretku i boljitku. Uz navedenu štetu, ovakav način ostvarivanja prava, obično dovodi do neprijateljstva, netrpeljivosti i lošeg mišljenja jednih o drugima, i vodi cjelokupno društvo u neželjenom pravcu. Ako je posredovanje lišeno navedenih negativnih implikacija, na personalnoj i društvenoj razini, u tom slučaju tretira se kao posredovanje u dobru, zbog kojeg će posrednik biti nagrađen, kao što to nedvosmisleno sugerira sljedeći hadis: ”Posredujte u dobru, i na taj način ostvarite nagradu.” (Buharija, 1342.). Javne (državne) firme i preduzeća spadaju u zajedničko društveno dobro na kojeg podjednako polažu pravo svi oni koj su stekli odgovarajuće naučne i stručne kvalifikacije, i čija jedina prednost, u odnosu na druge, nije u njihovoj pripadnosti ovoj ili onoj političkoj opciji, ili aristokratskom sloju društva koji sve rješava preko veza, nego u njihovim personalnim kvalitetima i zaslugama. Stoga je važno da posrednik (veza), prije nego se odluči na posredovanje u konkretnom slučaju, ima u vidu eventualne negativne konsekvence vlastitog odabira, i da, zauzimajući se za nestručne ili manje stručne na štetu stručnih i kvalifikovanih kadrova, ne postupi suprotno pravdi i pravičnosti, i time počini šerijatski prestup. (Fetāva islamijje, 4/300.).

Sumnjivi pokloni

Esselamu alejkum! Imam jedno pitanje. Ženina nena nam uvijek daje neke poklone kada dođemo, odnosno kad krenemo kući,  ali zbog njene sumnjive prošlosti o zapisima kojima se bavila bar po pričama u  koje se i njen sin uvjerio, a možda i nije takva, Allah najbolje zna, mi nakon što uzmemo poklone, iz razloga da je opet ne uvrijedimo, kada odemo te poklone bacimo. Mojoj punici i danas pravi probleme kao i svom sinu. Allah najbolje zna ko je i čime se bavila. Da li smo griješni što bacimo poklone, jer opet se prema njoj lijepo ophodimo, posjetimo, upitamo ali njeno ponašanje nam nimalo ne ulijeva neku dobrotu zbog kojeg bismo te poklone zadržali. Ja sam svjestan da niko i ništa bez Allahove odredbe ne može nam…

Preuzmite BESPLATNO najnoviji broj SAFF-a (broj 301) ovdje