Šejtani su rekli Iblisu: ‘Vođo naš, zašto se više raduješ kada umre učenjak nego pobožnjak, a on im tada reče”

87

Priredio: Abdusamed Nasuf Bušatlić

Islamski učenjak (onaj koji dobro razumije i primjenjuje vjerske propise) bolji je i vrjedniji od pobožnjaka koji nije učenjak. Ibnul-Kajjim el-Dževzijje zabilježio je predaju od Ebu Hurejre, r.a., u kojoj je ovaj plemeniti ashab rekao: ”Fakih – islamski pravnik ili islamski učenjak, teži je šejtanu od hiljadu pobožnjaka.” (Miftah Darus-sea’de, I/267.)

”Islamski učenjak (alim)”, veli Ibnul-Kajjim, ”kvari i ruši šejtanu ono što sagradi. Kad god šejtan pokuša oživjeti neku novotariju a ukloniti sunnet, alim se ispriječi između njega i njegovog pokušaja. Stoga, nema ništa gore i teže šejtanu od postojanja i prisutnosti islamskih učenjaka među muslimanima, niti mu ima išta draže od smrti i nestanka učenjaka, jer mu je to prilika da pokvari vjeru i odvede ljude u zabludu. Što se tiče pobožnjaka, njegov krajnji cilj je da se bori kako bi sačuvao samog sebe od šejtana.” (Miftah Darus-se'ade, I/269.)

U istom djelu, Ibnul-Kajjim je zabilježio predaju, odnosno priču, u kojoj dolazi do izražaja razlika između učenjaka i pobožnjaka (alima i abida).

Ibnul-Kajjim el-Dževzijje, veli: ”Rekao je El-Muzeni: Prenosi se od Ibn Abbasa, r.a., da je kazao: ‘Šejtani su rekli Iblisu: ‘Vođo naš, zašto se ti raduješ smrti učenjaka (alima) više nego smrti pobožnjaka (abida)?’ On im tada reče: ‘Pođite sa mnom!’ Došli su do jednog pobožnjaka koji se posvetio ibadetu, pa su zatražili dozvolu da mu postave neka pitanja, a on im reče: ‘Pitajte što želite!’ Iblis ga upita: ‘Može li tvoj Gospodar stvoriti cijeli svijet u ljusci jajeta?’ Pobožnjak je odgovorio: ‘Ne znam!’ Nakon toga Iblis reče svojim sljedbenicima: ‘Zar ne vidite da je učinio nevjerstvo (kufr) svojim odgovorom?’ Zatim su otišli do učenjaka koji je sjedio u naučnoj halki sa svojim učenicima i šalio se s njima. Rekli su: ‘Želimo da te nešto pitamo.’ Pitajte šta hoćete!’, reče učenjak. Iblis upita: ‘Može li tvoj Gospodar stvoriti svijet u ljusci jajeta?’ Učenjak je odgovorio: ‘Može.’ Iblis je upitao: ‘A kako?’ Učenjak mu reče: ‘Kada On nešto hoće, On samo kaže: -Budi! – i ono bude.’ Iblis tada reče ostalim šejtanima: ‘Jeste li vidjeli, onaj pobožnjak nije u stanju spasiti samog sebe, a ovaj učenjak nam kvari posao kod mnogih ljudi.”’

Ova priča se prenosi i u drugoj verziji. Naime, prenosi se da su šejtani pitali pobožnjaka: ”Može li Allah stvoriti nekoga sličnog Sebi?” Pobožnjak je odgovorio: ”Ne znam.” Tada je Iblis rekao šejtanima: ”Eto vidite, njemu ne koristi njegov ibadet pored neznanja.” Zatim su to isto pitali učenjaka, a on im je odgovorio: ”Vaše pitanje je besmisleno i nelogično, jer ako bi Allah stvorio nešto takvo, to bi onda bilo stvorenje, a da bude stvorenje i da pored toga bude slično Allahu, to je nemoguće. Ako je stvorenje, onda ne može biti slično Allahu, jer je Allah Stvoritelj.”

Uzmite imetak koji se neće utopiti kad se lađa razbije

Ibnul-Kajjim je u spomenutoj knjizi (Miftahu Daris-se'ade, I/361), zabilježio još jednu priču o vrijednosti znanja. On veli: ”Prenosi se od jednog učenjaka da je on putovao na lađi sa bogatim trgovcima, pa im se lađa razbila i oni su, nakon ponosnog života u bogatstvo, postali poniženi siromasi. Stigli su u jedno mjesto gdje su ljudi sa posebnim poštovanjem dočekali i ugostili tog učenjaka. Kada su trgovci htjeli da se vrate u svoj grad, pitali su učenjaka: ”Želiš li možda poslati pismo svojoj porodici ili neku poruku?” Odgovorio je: ”Naravno! Recite im: Ako želite da uzmete imetak, onda uzmite imetak koji se neće utopiti kad se lađa razbije. Uzmite znanje, to je najbolja trgovačka roba.”