SAFF

Šiijski klerici kritiziraju iransku sektašku teokratiju

Facebook
Twitter
WhatsApp

Piše: Abdullah Nasup

Nakon što su američke sankcije na izvoz nafte uzrokovale snažan pad iranske valute, inflacija je porasla za 40%, plate su smanjene, prehrambeni artikli i odjeća poskupili, Svjetski monetarni fond predviđa pad bruto domaćeg proizvoda u iranu za 6%, piše britanski “Economist”.

Teokratski režim ne nudi nikakvo rješenje za izlaz iz krize

Mnogi šiijski klerici iz Koma, sada su skeptični prema iranskom klerikalnom režimu, a neki se i distanciraju od režima u kojem je većina bogatstva zemlje u rukama šiijskog klera. Primjetno je da se sve više uticajnih klerika idejno približava reformističkoj struji koja kritizira ovlasti „velijul-fekiha“ – ili tzv. duhovnog vođe. Među njima je sve više onih koji svoje oči upiru ka Nedžefu, iračkom gradu koji šiije smatraju svetim i u kojem se nalazi važna šiijska klerikalna institucija, ne bi li tu pronašli drugačiji model odnosa između klera i države.

Između iranskog Koma i iračkog Nedžefa

Klerikalna institucija u Nedžefu za šiije je jednako važna kao ona u Komu, ali je tokom decenija bila na manjem stepenu utjecaja. No, čini se kako je klerikalna isntitucija u Nedžefu u posljednjim godinama sve uticajnija. Lider ove klerikalne institucije je ajatola Ali Sistani, Iranac po nacionalnosti i državljanstvu. Sistani je poznat kao čovjek koji se zalaže za to da klerikalna institucija bude odvojena od državnog sistema i da njen odnos prema državnom vođstvu bude samo savjetodavnog i etičko-moralnog karaktera. Sistani je sve utjecajniji i u Komu, piše “Economist”.

Sve je više iranskih klerika koji se sele iz Irana u Nedžef. Jedan od njih je i unuk osnivača Islamske republike Iran. “Economist” prenosi riječi Abbasa Kazima, jednog od šiijskih klerika i autora Sistanijeve biografije: „Ako si podložan iranskoj klerikalnoj insitituciji i ona ti nameće kako ćeš razmišljati i odijevati se, to će te navesti da tražiš svoju slobodu misli u Nedžefu.“

Prošlog mjeseca je Rohani, iranski peredsjednik, posjetio Nedžef i sasastao se sa Sistanijem. To je prva posjeta jednog iranskog predsjednika klerikalnoj instituciji u Nedžefu. Neki su analitičari ovu posjetu uporedili sa posjetom katoličkih državnika papi.

Britanski list prenosi izjavu poznato šiijskog klerika iz Nedžefa koji je rekao: „Režim velijul-fekiha je diktatorski režim i kler iz Nedžefa treba podržati civilno društvo, a ne klerikalnu vlast.“

Sistani svoj utjecaj u Iranu pojačava bez popme. Njegov zet i predstavnik u Komu, Dževad Šehristani, od Sistanijevih sljedbenika  u Iranu prikuplja desetinu za finansiranje bolnica za sirotinju i stipendije 49.000 studenata vjerskih škola. U isto vrijeme, Rohani je smanjio podršku države vjerskim školama i fakultetima za trećinu.

Sa svoje strane, Hamenei čini što može da se suprotstavi rastućem Sistanijevom utjecaju. U martu je radikalnog klerika Ibrahima Reisa, postavio za predsjednika sudija. Na državnoj televiziji često se pojavljuju klerici koji napadaju sve one koji kritiziraju instituciju velijul-fekiha, dok klerikalna institucija u Komu smanjuje plate svim klericima i nastavnicima u vjerskim školama, koji se javno kritički oglase o režimu. Kabineti nekih od tih klerika su bili izloženi i pljački, dok se opasniji među njima šalju na sudove i u kućni pritvor.

Hasan Kadifar, šiijski istraživač iz Koma, koji sada živi u SAD-u, izjavio je za “Economist”: „Kampanja ugnjetavanja klerika u Islamskoj republici prevazilazi ugnjetavanje koje su trpili pod šahovim režimom.“

Dok se dugovječni ajatolasi bore za prevlast (Sistani ima 88, Hamenei, za kojeg su neki zapadni mediji tvrdili da boluje od raka, ima 80 godina), Iranci se pitaju šta će se desiti.  Tokom proteklih decenija izgledalo je da budućnost nedžefskog klerikalnog vođstva određuje kler iz Koma. No, sada se čini da bi kler iz Nedžefa mogao imati presudnu ulogu u određivanju sljedećeg klerikalnog vođe Irana, zaključuje “Economist”.

Facebook
Twitter
WhatsApp

PREPORUKA