SAFF

Kako su Ukrajinci uspjeli razbiti najbolje ruske helikopterske pukovnije?

Facebook
Twitter
WhatsApp

Od početka invazije na Ukrajinu Rusija je ostala bez najmanje 25 jurišnih helikoptera Ka-52 Alligator, što je četvrtina od ukupnog broja ovih helikoptera koliko ih ruska vojska posjeduje. Nije jasno koliko je njihovih članova posade poginulo, no obaranje helikoptera teško je preživjeti i procjenjuje se da je veći broj pilota u njima poginuo.

Tim istraživača s Royal United Services Institutea (RUSI) u Londonu u opsežnoj je studiji analizirao i objasnio kako su Ukrajinci razbili elitne ruske helikopterske pukovnije. Kako piše Forbes najbolje ruske posade Ka-52 srušene su još početkom rata dok su pokušavale prodrijeti duboko iza ukrajinskih linija. Sadašnje manje kvalificirane ruske posade postale su pak lake mete za dobro opremljenu ukrajinsku protivzračnu obranu.

“Ukratko, ruska flota jurišnih helikoptera isprva je korištena za izvođenje agresivnih naleta lovaca iza ukrajinskih prvih linija, s dubinama prodiranja do 50 kilometara. Ruska taktika promijenila se tokom marta, a prodori su postajali sve rjeđi. No, unatoč ovom puno opreznijem pristupu, i dalje ih se redovito obaralo – navode Justin Bronk, Nick Reynolds i Jack Watling u studiji Kraljevskog instituta.

Na papiru je Ka-52 jedan od najboljih jurišnih helikoptera na svijetu. Sa svojom boljom optikom, uređajima za noćno gledanje i preciznijim projektilima daleko je napredniji i bolji od MI-24 i MI-28. Vrhunska obuka posade Ka-52, što je osnovni preduvjet za operacije komandosa, učinila ih je neprocjenjivim za ruske planere u prvih nekoliko sedmica invazije na Ukrajinu kad su ruske brigade prelazile granicu s Ukrajinom i kretale prema Kijevu. Cilj im je bio blitzkriegom srušiti ukrajinsku vladu i predsjednika Volodimira Zelenskoga i njihove oružane snage prisiliti na predaju.

Tokom bitke za Kijev, Mi-24 i Mi-28 djelovali su uz Ka-52 u ulozi lovca-ubice noću, kao i danju. Međutim, tipične noćne operacije ove vrste provodila je najviše flota Ka-52 zbog njihove vrhunske opreme za noćno promatranje. Ukrajinci su ih gađali svime što su imali, od dronova do protivtenkovskih projektila, a glave su im najviše došli na hiljade infracrveno navođenih, prijenosnih protivzračnih odbrambenih sistema kratkog dometa – uključujući američke Stingere koji su upokojili najveći broj posada Ka-52.

“Ruski paketi odbrambenih pomagala za helikoptere koji kombiniraju senzore za upozorenje na približavanje projektila i programe za protivmjere funkcionirali su prilično dobro tokom cijelog sukoba, međutim silan broj ispaljenih projektila iz MANPADS-a tokom probojnih naleta nije se mogao potpuno izbjeći – naveli su analitičari RUSI-ja.

U trenutku kada su se ruske kopnene snage povukle iz Kijevske oblasti u aprilu, to su učinile i pukovnije Ka-52. No, već tada, mnogi od najboljih članova posade Aligatora bili su mrtvi. A oni koji su preživjeli postali su puno oprezniji.

Teški gubici tokom dnevnih operacija, posebno među iskusnim posadama, stvorili su dinamiku u kojoj su ruske helikopterske posade od aprila jako oklijevale prijeći ukrajinsku prvu liniju. ”Dubina prodiranja i broj letova počeo se rapidno smanjivati ​​u svim flotama bombardera – podsjetili su Bronk, Reynolds i Watling.


Problem je što se helikopter koji je ispalio raketu ne može pomaknuti dok projektil ne pogodi cilj. A to može trajati desetke sekundi. To je s jedne strane jako malo vremena, no s druge cijela vječnost kada su sve vještiji ukrajinski MANPADS strijelci u blizini. Dakle, čak i nakon napuštanja operacija dubokog prodiranja, posade Ka-52 i dalje bivaju lako oborene.

Rusko ratno zrakoplovstvo još uvijek ima 75-ak Aligatora Ka-52. Gubitak iskusnih posada mogao bi ih pogoditi više od otpisa srušenih letjelica. Mogle bi trebati godine da zrakoplovstvo osposobi dobre zamjene za sve pilote Ka-52 koji su poginuli u Ukrajini.

(Slobodna Dalmacija)

Facebook
Twitter
WhatsApp

PREPORUKA