Visoki predstavnik Christian Schmidt dostavio je Vijeću sigurnosti Ujedinjenih nacija (UN) svoj prvi, a ukupno 60. po redu izvještaj o provedbi Mirovnog sporazuma za Bosnu i Hercegovinu.
Izvještaj se odnosi na period od 16. aprila 2021. do 15. oktobra 2021. godine, a u njegovom uvodu se ističe da se BiH suočava sa “najvećom egzistencijalnom prijetnjom u poslijeratnom periodu”.
– Uporni, ozbiljni izazovi osnovama Općeg okvirnog sporazuma za mir od vlasti entiteta RS, predvođene najvećom strankom u RS-u SNSD-om, na čelu sa članom Predsjedništva BiH Miloradom Dodikom, ugrožavaju ne samo mir i stabilnost zemlje i regiona, već ako na njega ne odgovori međunarodna zajednica, može dovesti do poništavanja samog Sporazuma – navodi se u izvještaju.
Schmidt podsjeća da je Dodik, za kojeg kaže da je de facto lider entiteta RS, pozvao na jednostrano povlačenje entiteta iz postignutih sporazuma o prijenosu nadležnosti na nivo države, te da entitet “vrati” ono za što tvrde da su uzurpirane ustavne nadležnosti.
– Prema najavljenim planovima, to bi značilo povlačenje pripadnika Oružanih snaga BiH iz RS-a, preuzimanje objekata OSBiH na teritoriji RS-a, te ponovno uspostavljanje Vojske RS-a od osoblja koje se povlači iz OSBiH, što je potez koji bi vratio sat unazad 15 godina samo u oblasti reforme odbrane i još dalje u smislu izgradnje povjerenja i sigurnosti. To bi značilo i povlačenje entiteta iz UIOBiH, VSTV-a, SIPA-e i OSA-e, te mjere za sprečavanje tih institucija da djeluju na teritoriji RS-a – ističe Schmidt.
Pojašnjava visoki predstavnik da Dodik ove poteze naziva “povratkom na izvorni Dejton”, što je, ističe Schmidt, pogrešan naziv zasnovan na pogrešnom tumačenju Ustava BiH.
– U praksi, ova politika ima za cilj da poništi mnoge teško postignute reforme u posljednjih 26 godina, ne da bi se striktno pridržavala slova Dejtona, već radije da se vrati na situaciju koja je postojala na terenu prije implementacije Dejtona. Ukratko, Dodik želi da povuče RS iz ustavnog poretka uspostavljog prema Aneksu 4 Općeg sporazuma za mir i da se odustane od civilne implementacije Sporazuma navedenog u Aneksu 10. Ovo je jednako otcjepljenju bez njegovog proglašenja – upozorava Schmidt.
Jednostrano povlačenje bilo kojeg entiteta iz uspostavljenih državnih institucija, što pravno nije moguće prema sadašnjem ustavnom okviru, dovelo bi, dodaje Schmidt, do kolapsa tih institucija i na kraju potkopalo sposobnost države da funkcionira i izvršava svoje ustavne odgovornosti. Schmidt također podsjeća da su državne institucije paralizirane od jula, što je posljedica blokada iz entiteta RS zbog donošenja zakona kojim se zabranjuje negiranje genocida i ostalih ratnih zločina.
– Kao dio orkestriranog odgovora, vlasti RS-a usvojile su Zakon o neprimjenjivanju Odluke visokog predstavnika. Ovaj zakon odbija odluku visokog predstavnika od 22. jula i propisuje da se zakonodavstvo na državnom nivou neće primjenjivati u RS-u i obavezuje vlasti RS-a da ne sarađuju sa institucijama BiH koje pokušavaju provesti zakone na državnom nivou. Ovo predstavlja konkretna kršenja Aneksa 4 i Aneksa 10 Dejtonskog sporazuma – navodi se u Schmidtovom izvještaju.
Visoki predstavnik također ističe da je Dodik izjavio kako te aktivnosti nemaju za cilj izazivanje sukoba, ali da je upozorio da će na svaki pokušaj intervencije državnih institucija biti odgovoreno silom. Također je podsjetio na Dodikovu izjavu prema kojoj bi, ukoliko intervenira NATO, RS tražio i dobio pomoć “prijatelja”.
– Kao konačni tumač Općeg okvirnog sporazuma za mir, moja procjena je da vlasti RS-a već ozbiljno krše Sporazum i da su spremne da ga dalje krše, potencijalno uzrokujući nepopravljivu štetu. Ukoliko neosporno uspiju u ovom poduhvatu, vlasti RS-a bi uspostavile novi ustavni i pravni okvir kojim bi RS izbacila iz dejtonske arhitekture, posebno iz ustavnog poretka BiH, što je sinonim za secesiju. Ignoriranje ili umanjivanje važnosti ovakvog stanja moglo bi imati opasne implikacije za region i šire – upozorio je Schmidt.
Međutim, Schmidt ističe da nisu samo vlasti entiteta RS problematične, te podsjeća da pune tri godine od Općih izbora nije formirana nova Vlada FBiH i da institucije BiH “potpuno stagniraju, uz najslabije rezultate Vijeća ministara BiH i Parlamentarne skupštine BiH nego u bilo kojem prethodnom mandatu”.
Schmidt napominje da uvjeti iz Agende 5+2, čije je ispunjavanje neophodno za zatvaranje OHR-a, nisu ispunjeni zbog stalnih kriza i otvorenog odbacivanja nekoliko ciljeva.
Iako se nadam da će se vlasti u potpunosti pridržavati Dejtonskog sporazuma i postići napredak na putu BiH ka integraciji u EU, što ostaje vanjskopolitički cilj definisan u brojnim odlukama koje su usvojile institucije BiH, ukoliko dođe do narušavanja mira i stabilnosti korištenje mog izvršnog mandata u skladu s dodatnim naporima međunarodne zajednice da zaštiti Dejtonski mirovni sporazum ne smije biti isključeno – navodi se.
U nastavku izvještaja Schmidt hronološki navodi događaje koji su obilježili proteklih šest mjeseci u BiH, među kojima je izdvojio i aferu u vezi s korištenjem industrijskog kisika za liječenje pacijenata u entitetu RS.
– Povlačenje RS-a iz ustavnog poretka BiH imalo bi nekoliko neposrednih implikacija, pa i na Brčko Distrikt, trenutno jedino područje napretka u okviru Agende 5+2, imajući u vidu da je Distrikt kondominij između RS-a i Federacije i djeluje u okviru ustavnog poretka pod institucijama BiH, uključujući i one iz kojih je RS najavio povlačenje, a ne samo UIO na koju se Distrikt oslanja po pitanju prihoda. Pod ovim okolnostima, Arbitražni sud za spor oko međuentitetske linije u Brčkom bi morao ocijeniti da li takve radnje RS-a predstavljaju ozbiljno nepoštivanje uvjeta Konačne odluke – navodi se u izvještaju.
Visoki predstavnik upozorava da su šanse za nove podjele i sukobe vrlo realne, te poziva generalnog sekretara i članove Vijeća sigurnosti da obrate pažnju. Govoreći o situaciji u FBiH, Schmidt ističe da nova Vlada FBiH nije formirana zbog opstrukcija HDZ-a BiH, te također podsjeća da je predsjednik HDZ-a BiH Dragan Čović kazao kako se naredni Opći izbori ne mogu održati ukoliko se ne izmijeni Izborni zakon.
(Faktor.ba)