SAFF

Šta je Hormuški tjesnac i zašto je toliko važan za naftu?

Facebook
Twitter
WhatsApp

Iranski parlament navodno je odobrio zatvaranje ključnog Hormuškog tjesnaca, brodske rute. Međutim, odluku mora potvrditi iransko vrhovno vijeće za nacionalnu sigurnost. Potez bi, podsjetimo, mogao ugroziti globalnu trgovinu zatvaranjem uskog prolaza između Irana i Omana.

Šta je Hormuški tjesnac?

Tjesnac se nalazi između Omana i Irana i povezuje Perzijski zaljev na sjeveru s Omanskim zaljevom na jugu i Arapskim morem dalje. Na najužem dijelu širok je 33 kilometra, dok je brodski prolaz širok samo 3 kilometra u oba smjera.

Hormuški tjesnac jedan je od najvažnijih naftnih koridora na svijetu i ima iznimno geostrateško značenje. Svjetska ekonomija uveliko ovisi o protoku nafte tim putem.

Zašto je važan?

Kroz Hormuški tjesnac prolazi oko 20 % ukupne svjetske potrošnje nafte. Prema podacima analitičke kompanije Vortexa, između početka 2022. i prošlog mjeseca tjesnacem je dnevno protjecalo između 17,8 i 20,8 miliona barela sirove nafte, kondenzata i goriva.
Članice OPEC-a poput Saudijske Arabije, Irana, Ujedinjenih Arapskih Emirata, Kuvajta i Iraka većinu svoje nafte izvoze preko Hormuškog tjesnaca, uglavnom prema Aziji. UAE i Saudijska Arabija pokušavaju pronaći alternativne rute kako bi zaobišli tjesnac. Prema podacima Američke administracije za energetiku iz juna prošle godine, oko 2,6 miliona barela dnevno neiskorištenog kapaciteta postojećih naftovoda UAE-a i Saudijske Arabije moglo bi se koristiti za zaobilaženje Hormuškog tjesnaca.

Katar, jedan od najvećih svjetskih izvoznika ukapljenog prirodnog gasa (LNG), gotovo sav svoj LNG šalje kroz Hormuški tjesnac. Američka Peta flota, stacionirana u Bahreinu, zadužena je za zaštitu komercijalne plovidbe u ovom području.

Historija tenzija

Godine 1973., arapski proizvođači nafte, predvođeni Saudijskom Arabijom, uveli su embargo na naftu zapadnim zemljama koje su podržavale Izrael u ratu s Egiptom. Dok su zapadne zemlje tada bile glavni kupci nafte iz arapskih zemalja, danas je Azija glavni kupac nafte iz OPEC-a.

Tokom Iransko-iračkog rata (1980-1988), obje strane su pokušavale ometati izvoz nafte jedna drugoj, što je postalo poznato kao ‘Rat tankera’.
U julu 1988. godine, američki ratni brod oborio je iranski putnički avion, pri čemu je poginulo svih 290 putnika. Washington je tvrdio da je riječ o nesreći, dok je Teheran to nazvao namjernim napadom.
U januaru 2012. godine, Iran je zaprijetio blokadom Hormuškog tjesnaca kao odgovor na američke i evropske sankcije. U maju 2019. godine, četiri broda – uključujući dva saudijska tankera – napadnuta su kod obale UAE-a, izvan Hormuškog tjesnaca.
Tri broda, dva u 2023. i jedan u 2024. godini, zaplijenila je Iran u blizini ili unutar Hormuškog tjesnaca. Neke od zapljena uslijedile su nakon što su SAD zaplijenile tankere povezane s Iranom.

Facebook
Twitter
WhatsApp

PREPORUKA