SAFF

Vjerski imperativi su iznad ljudskih želja i prohtijeva

Facebook
Twitter
WhatsApp

Aktuelna pitanja i dileme

Fetva o šerijatskoj zabranjenosti organiziranja i učestvovanja u tzv. bajramskim sijelima i dernecima koje organiziraju ugostiteljske radnje uz šerijatom zabranjene sadržaje

Islamska zajednica u Bosni i Hercegovini

Vijeće za fetve Rijaseta Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini

Sarajevo, 19. ramazan, 1432.H/19.08.2011.

Fetva broj 4/11

Na brojna pitanja koja su uputili članovi Islamske zajednice u vezi pojave oglasa u kojima pojedine ugostiteljske radnje i kafići oglašavaju organiziranje tzv. bajramskih sijela, derneka, partiya, fešti…, uz šerijatom zabranjene sadržaje, po službenoj dužnosti donosim sljedeću

FETVU

Šerijatski je zabranjeno (haram) organiziranje i učestvovanje u gore spomenutim tzv. bajramskim sijelima, dernecima, partiyima, feštama… na koje pozivaju pojedine ugostiteljske radnje i kafići dovodeći najveći islamski blagdan Bajram u vezu s kafanskim ambijentom pijanki, terevenki i šerijatom zabranjenih oblika zabave, često uz učešće pjevača i pjevačica iz drugih kultura koji ne osjećaju i ne razumiju duh i smisao Bajrama. Bajram je blagdan radosti u kojemu se vjernici na primjeren, šerijatom dozvoljen način raduju i vesele nakon skrušeno obavljenog ibadeta posta i iskazane ljubavi, predanosti i odanosti Uzvišenom Allahu i vrijednostima Njegove vjere. Postom i drugim ibadetima tokom mjeseca ramazana vjernici pokazuju zavidan nivo samodiscipline i samosavlađivanja na putu približavanja idealu takvaluka – suzdržavanja od svega čime Allah, dželle še'nuhu, nije zadovoljan. Učestvovanjem u gore spomenutom grijehu (m'asijet), koji je u potpunoj oprečnosti s duhom, značenjem i ciljem blagdana Bajrama, musliman se udaljava s puta istine i takvaluka i priklanja se šejtanskom društvu, a o šejtanu i njegovom zavođenju, Kur'an kazuje: „…šejtan je doista čovjeku otvoreni neprijatelj”. (Jusuf, 5) „Šejtan je, uistinu, vaš neprijatelj, pa ga takvim i smatrajte!” (Fatir, 6) „Šejtan im je lijepim postupke njihove predočio, pa ih od pravog puta odvratio.” (Muhammed, 38).

Konzumiranje alkohola je, kao što je općepoznato, strogo zabranjeno u islamu, pa bi obilježavanje Bajrama u neislamskom ambijentu, uz konzumiranje, slušanje i gledanje onoga što je haram, predstavljalo veliki grijeh koji dovodi u pitanje sve duhovne vrijednosti ramazana i posta te je samim tim u suprotnosti s duhom i ciljem ovog velikog islamskog blagdana. Zato pozivamo muslimane da se ne odazivaju šejtanskom pozivu i da ne učestvuju u spomenutim haram sijelima i dernecima, a vlasnicima ugostiteljskih objekata savjetujemo da se okanu skrnavljenja blagdana Bajrama.

„To je savjet za onoga koji u Allaha i onaj svijet vjeruje, – a onome koji se Allaha boji, On će izlaz naći i opskrbiće ga odakle se i ne nada; onome koji se u Allaha uzda, On mu je dosta” – kaže Uzvišeni Allah u suri Et-Talaq, 2-3. ajet.

Fetva-emin dr. Enes Ljevaković

Ramazan i odlazak na more

Selam alejkum! Dosta firmi, pa tako i moja daje godišnji odmor u ovom mjesecu. Navikao sam svake godine ići sa porodicom tokom godišnjeg na more. Da li se mi, ukoliko bi otišli na more, možemo smatrati putnicima tj. da li nam ostaje obaveza posta s obzirom da putnicima nije obavezno postiti? Koliko bi se nas put stvarno mogao smatrati putem? Jasna mi vrijednost posta ali isto tako iz više razloga idemo na more na ljetovanje a eto ove godine će nam oboje biti u isto vrijeme. Kako da se postavimo u ovom slučaju?

Dr. Enes Ljevaković, fetva-i-emin

Esselamu alejkum! Mišljenja sam da u dilemi izbora između godišnjeg odmora na moru i ramazana musliman treba dati prednost ramazanu. Odmor na moru tokom ramazana, posebno u ljetnom periodu, postila osoba ili ne, sa vjerskog aspekta nije dobro rješenje, jer je ambijent koji tamo vlada u to vrijeme u opreci s ambijentom i vrijednostima koje isijava i podrazumijeva post i ramazan. Razumijem i vašu dunjalučku želju i potrebu, pa sami odaberite ono što mislite da je za vas bolje i preče. Neka vam Allah pomogne da odaberete ono što je za vas bolje na ovom i budućem svijetu. (Izvor, www.rijaset.ba)

Da li je onome koji ima namjeru postiti šest dana ševvala, nakon ramazana, propisano da tih šest dana spoji ili mu je dozvoljeno da ih razdvoji i posti u bilo kojem dijelu mjeseca ševvala?

Šejh Abdullah ibn Abdurrahman ibn Džibrin, Allah mu se smilovao

Hvala Allahu i neka je mir i spas na poslanika Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem. Post šest dana ševvala, nakon posta mjeseca ramazana, je sunnet (pohvalan, dobrovoljan čin), a ne stroga obaveza kako bi se dalo razumjeti iz tvog pitanja. Najbolje ih je postiti odmah poslije Bajrama, spojeno (jedan za drugim), što sugeriraju riječi Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem: “Ko isposti ramazan, a zatim odmah nakon toga još šest dana ševvala, tretirat će se kao da je postio cijelu godinu.” (Ovo je u skladu sa poznatim kur’anskim principom koji glasi: za svako urađeno dobro djelo, čovjek će biti nagrađen deseterostruko. Primijenimo li ovaj princip na post 36 dana – 30 dana ramazana + 6 dana ševvala –  dobit ćemo 360 dana posta, što predstavlja jednu lunarnu godinu). S druge strane, postač ima slobodu izbora, da li će ovih šest dana postiti spojeno ili odvojeno, na početku, u sredini ili na kraju mjeseca. Kako god da postupi, izvršio je ono što se traži od njega, i može se nadati obećanoj nagradi. Ako iz opravdanog razloga, bolesti, putovanja, postporođajnog ciklusa (žena), ne bude u mogućnosti postiti u mjesecu ševvalu, dozvoljeno mu je da to učini poslije. A Allah najbolje zna! (Izvor: Fetāvā ramadān, 2/693.)

Počeo sam sa postom šest dana ševvala, ali zbog određenih okolnosti i ranije preuzetih obaveza, nisam bio u stanju ispostiti svih šest dana. Tačnije rečeno, postio sam četiri, a ispustio dva dana. Kako da postupim, da li da naknadno postim još dva dana, i da li sam grješan zbog toga?

Šejh Abdulaziz ibn Abdullah ibn Bāz, Allah mu se smilovao

Hvala Allahu i neka je mir i spas na poslanika Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem. Post šest dana ševvala spada u red dobrovoljnih ibadeta (nafila) i nije obavezan. Za dane koje si ispostio imaš nagradu kao za bilo koji drugi dobrovoljni post, a nadati se da bi ta nagrada mogla biti i potpuna, ukoliko se prekid posta desio usljed opravdanih razloga i okolnosti, sukladno hadisu: “Kada se čovjek razboli ili ode na put (i zbog toga ne bude u mogućnosti činiti djela koja je prije toga redovno činio), Allah, dželle šanuhu, i dalje piše dobra djela koja je radio dok je bio zdrav i dok je boravio kod svoje kuće.” Hadis je zabilježio Buharija u svome Sahihu. Propuštene dane nisi dužan napostiti. (Izvor:  Fetāvā ramadān, 2/694.)

Post u skandinavskim zemljama

Selam alejkum! Zbog određenih okolnosti, interesuje me vrijeme posta u Norveškoj. Naime, u Norveškoj su prisutne polarne noći, te je prema vaktiji vrijeme akšam namaza, odnosno iftara iza pola jedanaest…

Preuzmite BESPLATNO najnoviji broj SAFF-a (broj 299) ovdje

Facebook
Twitter
WhatsApp

PREPORUKA