Nakon što su po hitnom postupku usvojene promjene (naviše) u “cjenovniku” pri registraciji motornih vozila, Vlada Federacije priprema novi udar na vozače, kategoriju koja se pokazala najlakšom metom za popunjavanje “rupa” u svim budžetima.
Federalna Vlada i nadležno Ministarstvo za promet i komunikacije traže da svaki litar goriva u maloprodaji bude opterećen s dodatnih 0,20 KM, čemu treba dodati i zahtjev za uvođenjem posebne akcize na lož-ulje, odnosno ukidanje odredbe o oslobađanju od obveze plaćanja naknade za ceste na lož-ulje za sve korisnike.
“Nikad spojiti dva dobra”
Niska cijena nafte na svjetskom tržištu predstavlja idealan mamac za bh. vlastodršce da pokušaju povećati svoje prihode kroz namete krajnjim potrošačima. Pritom se slabo osvrću na iskustva zemalja koje privredni rast u posljednje vrijeme upravo duguju niskim cijenama nafte što je bila pokretačka snaga opterećenoj industriji i realnom sektoru.
Naknada za autoceste: Dodatnih 0,10 KM
Uprkos protivljenju vozača, prije nekoliko godina uvedena je posebna naknada od 0,10 KM po litru goriva kao naknada za autoceste. Nelogičnost ovog nameta ogleda se u činjenici da se autoceste ionako grade kreditnim zaduženjem, dok se njihovo korištenje naplaćuje. Drugim riječima, čak i ako se ne vozite autocestom plaćate njihovu gradnju / (ne)korištenje. Federalnoj Vladi to nije bilo dovoljno nego predlaže povećanje nameta za autoceste sa 0,10 na 0,20 KM.
Naknada za javne ceste: Dodatnih 0,05 KM
Vjerovatno bi javnost i vozači najlakše “svarili” prijedlog da se naknada za javne ceste optereti s dodatnih 0,05 KM. Iako se za ovu svrhu trenutno izdvaja 0,15 KM, mreža javnih puteva nije u dobrom stanju. Ovakve ceste dominiraju u putnoj mreži, a aktuelna finansijska situacija primorava vozače da, čak i tamo gdje imaju alternativu, izbjegavaju autoput koji je većini preskup. Federalna vlada zadužila je nadležno ministarstvo da analizira i preispita raspodjelu naknada za ceste s prijedlogom da 50 posto pripadne FBiH za magistralne ceste, a 50 posto kantonima i općinama za regionalne i lokalne ceste.
Finansiranje željezničke infrastrukture: Novih 0,05 KM
Kao šlag na tortu “harača za građane” Vlada Federacije traži da se 0,05 KM iz maloprodajne cijene naftnih derivata izdvaja “za finansiranje željezničke infrastrukture”. Pod ovim pojmom podrazumijeva se totalno nerentabilno javno poduzeće Željeznice FBiH koje i sada dobiva izdašne državne donacije preko leđa poreskih obveznika, no i pored toga istoj državi dužno je po raznim osnovama stotine miliona maraka.
Ne treba ni podsjećati da transport učestvuje u cijeni svih proizvoda, što znači da će, ukoliko prođu prijedlozi Vlade FBiH, po lančanoj reakciji doći do vala poskupljenja skoro svih proizvoda i usluga. No, Federalna vlada ima “rješenje” za moguća poskupljenja.
“Nadležna ministarstva su obavezna da analiziraju strukturu maloprodajne cijene naftnih derivata u cilju svođenja troškova i trgovačke marže u realne okvire da zbog uvođenja nove naknade za javne ceste ne bi došlo do porasta maloprodajne cijene naftnih derivata”, stoji u saopćenju.
Da nije žalosno, bilo bi smiješno.
J. Mr., Radiosarajevo.ba