Jemenski rat neočekivano je pokazao strahovitu neučinkovitost najsuvremenijeg oružja od kojeg se očekivala apsolutna nadmoć na ratištu. Prije svega zahvaljujući lošem vojnom vodstvu arapske koalicije predvođene Saudijskom Arabijom. S druge strane jednako neočekivano, kao uostalom i često u ratovima, i ovaj jemenski je izrodio novu zvijezdu među oružjem kopnene vojske. Do tog rata nepopularni, zapostavljeni i preskupi francuski tenk Leclerc, kojega je bilo gotovo nemoguće plasirati na svjetskom tržištu oružja, iznenada je izbio u prvi plan. Korišten od strane koalicijskih snaga iz Ujedinjenih Arapskih Emirata, već u početnoj fazi rata pokazao se kao učinkovito i gotovo neuništivo oklopno oružje. Leclerec je, sticajem ratnih okolnosti, stekao status super tenka koji je ne samo ravnopravan američkom Abramsu i britanskom Challengeru 2, nego ih po mnogim osobinama i nadmašuje. Za tenk Leclerc su se odmah zainteresirale sve vojske čije su države bile spremne platiti cijenu koja ga inače čini najskupljim tenkom na svijetu. Saudijska Arabija odmah je, već u januaru 2016. godine, otpočela pregovore sa francuskim proizvođačem Nexen o uvjetima kupnje nekoliko stotina Leclerca.
Tokom srpnja 2015. godine, u početnom stadiju jemenskoga rata, saudijska koalicija uz američku logističku i tehničku potporu, od pobunjeničkih snaga Houthija uspjela je preuzeti strateški važnu luku Aden i ušle u žestoku borbu za preuzimanje zračne baze Al Anad u blizini grada. Saudijske trupe pretrpjele su velike gubitke pa im je u pomoć poslana oklopna brigada Ujedinjenih Arapskih Emirata (UAE). Emiratska okolopna brigada bila je sastavljena od dvije oklopne bojne naoružane tenkovima Leclerc, jedne mehanizirane bojne naoružane borbenim vozilima pješadije BMP-3 ruske proizvodnje i jednom bitnicom samohodnih haubica G6, kalibra 155 mm južnoafričke proizvodnje. Oklopna brigada iskrcana je iz desantnih brodova u zoni naftnog terminala, nakon čega je nastavila napredovanje prema zračnoj bazi, krećući se u zahvatu autoceste N-1. Nakon ogorčenih borbi s Houtima emiratski Leclerci, podržani od strane teško naoružanih ruskih BMP-3, uspjeli su 3. avgusta 2015. godine potpuno ovladati zračnom bazom Al Anad.
Tokom borbi Houthi pobunjenici snimali su uništenje koalicijskih borbenih vozila uz pomoć protivkolopnih raketa velikoga dometa. Dokumentirano je i potvrđeno uništenje samo tijekom početnih operacija devet najsuvremenijih saudijskih tenkova američke proizvodnje Abrams M1A2S, pet tankova M60 Patton i dva tenka AMX-30 francuske proizvodnje. Pobunjenici su uspjeli u zasjedi dočekati i potpuno uništiti jedan konvoj emiratskih oklopnih vozila Oshkosh M-ATV. No nitko nije mogao potvrditi uništenje niti jednog tenka Leclerc iako su jednako kao i saudijski tenkovi bili uključeni u žestoke borbe s pobunjenicima.
Kada je u predahu borbi izvršena analiza gubitaka, utvrđeno je da emiratski tenkovi Leclerc nisu izbjegli pogotke pobunjeničkih ručnih raketnih bacača i protivklopnih raketa, niti su uspjeli izbjeći improvizirane eksplozivne naprave velike snage. Leclerci su jednostavno sve to preživjeli i, za razliku od Abramsa, niti jedan nije izbačen iz borbene uporabe. Izuzetak je samo Leclerc koji se nalazio parkiran u skladištu, koje je 4. rujna 2015. godine pogođeno protivničkom dalekometnom balističkom raketom SS-21 Tochka, u blizini zračne luke Marib. Eksplozija projektila ubila je 45 vojnika i uništila parkirani Leclerc. UAE su u Jemen poslali ukupno 70 Leclerca, od kojih je petnaest bilo opremljeno AZUR paketom dodatne protivbalističke zaštite. Tokom borbi pogođeno je ukupno šest Leclerca, tri s protivoklopnim raketama, dva sa ručnim raketnim bacačima i jedan je aktivirao improviziranu eksplozivnu napravu. Leclerc tenkovi su preživjeli ne samo pogodke RPG-a nego i direktni pogodak ruske protivoklopne rakete Konkurs u samo tijelo tenka s prednje strane. Strahovita eksplozija usmrtila je vozača na način da je on zbog udarnog djelovanja udario glavom u obruč otvora tenka dok je zapovjednik ozlijedio noge također zbog snage eksplozije. No unatoč takvom pogotku i pogibiji jednog člana posade tenk je ostao sposoban za daljnju upotrebu.
Tenk Leclerc u francuskim oružanim snagama zamijenio je tenkove AMX-30, koji su imali slabu oklopnu zaštitu, pa su, stoga, tijekom prvog zaljevskog rata 1991. godine korišteni samo u zaštiti bokova američkih oklopnih snaga. Leclerc je nazvan prema francuskom generalu Philippeu Leclercu, zapovjedniku francuske 2. oklopne divizije koja je prva ušla u Pariz u avgustu 1944. godine. Francuskoj vojci isporučeno je ukupno 406. Leclerca i 388 vojsci UAE po nevjerojatnoj cijeni od 9,3 milijuna funti, što ga je 2011. godine činilo najskupljim tenkom svih vremena.
Za razliku od AMX-30, koji je konstruiran kao tenk velike vatrene moći i pokretljivosti ali slabe oklopne zaštite, Leclerc je u samom startu zamišljen kao tenk koji će u sebi objedinjavati sve tri komponente: oklopnu zaštitu, pokretljivost i vatrenu moć. Tehnološki razvoj nove generacije materijala koji se koriste za oklopnu zaštitu, omogućio je ono što je ranije bilo podložno kompromisnim rješenjima. Neki proizvođači i korisnici težište su stavljali na pokretljivost, neki na vatrenu moć, a neki na oklopnu zaštitu. Umjesto Chobhan kompozitnog oklopa, koji se koristi na američkim tenkovima M-1 Abrams, Leclerc koristi neuobičajnu mješavinu kompozitnog, tradicionalonog i reaktivnog oklopa pri čemu je korišten titan i volfram. Cijeli oklop je modularan i pojedine komponente mogu se zamijeniti. Naoružan je topom 120 mm, koji, za razliku od ostalih konkurenata, ima automatski punjač pa tenk ima samo tri člana posade. Punjač je sposoban osigurati brzinu paljbe od dvanaest granata u minuti. Uz glavni top je sparena i strojnica kalibra 12,7 mm. Jedna od prednosti Leclerca je njegova niža silueta i manja težina, i velika brzina kretanja od 70 km na sat.
Ujednjenim Arapskim Emiratima isporučeni su prerađeni tenkovi Leclerc s ugađenim njemačkim diesel motorima MTU MT883, snage 1100 KW.
Francuski tenkovi nikada nisu bili toliko popularni na tržištu vojne opreme jer su izrađivani prema specifičnim francuskim idejnim zamislima i konstrukcijskim rješenjima. Rijetko su kada odgovarali stranim kupcima iako je tenk AMX-30, unatoč svom lošem oklopu, prodan Grčkoj, Španjolskoj, Čileu, Kataru i Saudijskoj Arabiji, a završili su preko Saudijske Arabije i u naoružanju Bosne i Hercegovine.
Leclerc je tenk koji privlači puno više zainteresiranih kupaca ali malo ko od njih može platiti njegovu cijenu.
Izvor: Geopolitika.news