Priredio: Abdusamed Nasuf Bušatlić
Hvala Jusufu, a.s.; iz njegove životne priče naučio sam da nas neki ljudi mrze zbog naših prednosti, a ne zbog naših nedostataka. Jusufa, a.s., mrzili su jer je bio lijep, dobar i plemenit i nije ličio na one koji su ga mrzili.
Hvala Jusufu, a.s.; iz njegove životne priče naučio sam da čovjek nekada bude ranjen i povrijeđen odakle se i ne nada. Jusuf, a.s., uspio je”pobjeći” od vuka, ali nije uspio pobjeći od svoje rođene braće i njihove zloće.
Hvala Jusufu, a.s.; iz njegove životne priče naučio sam da ne trebam svakom pričati o dobru koje mi je Allah podario, jer neki ljudi imaju uske poglede i još uža i tješnja srca, i oni gledaju u ono što je u tuđim rukama, a ne gledaju u ono što je u njihovim rukama.
Hvala Jusufu, a.s.; iz njegove životne priče nauči sam da se nekada neprijatelji i zločinci zaogrću odjećom savjetnika. Tako je Iblis, da bi ga naveo na grijeh i nepokornost Allahu, našem praocu Ademu, a.s., govorio: ”Hoćeš li da ti ukažem na drvo vječnosti”, a Jusufova, a.s., braća govorili su ocu Jakubu, a.s.: ”Mi smo Jusufu istinski savjetnici i mi ćemo ga čuvati, pa ga pošalji sa nama.”
Hvala Jusufu, a.s.; iz njegove životne priče naučio sam da ne postoji potpuni i savršeni zločin u smislu njegovog prikrivanja, jer često puta zločinci previde sitne detalje koji ih otkriju. Jusufova braća zaboravila su pocijepati njegovu košulju prije nego su je zamazali ovčijom krvlju kako bi ocu rekli da ga je pojeo vuk. Kakav je to vuk koji je uspio pojesti Jusufa, a košulja mu ostala netaknuta?!
Hvala Jusufu, a.s.; iz njegove životne priče naučio sam da dobro i zlo nisu u stvarima, nego u načinu njihove upotrebe. Tako je Jusufova, a.s., košulja jedanput bila u funkciji laži, drugi put je bila dokaz njegove nevinosti, a treći put je bila u funkciji lijeka.
Hvala Jusufu, a.s.; iz njegove životne priče naučio sam da je ovaj svijet bezvrijedan. Uistinu, ružno je i loše prebivalište ono u kojem se časni Allahov rob, kakav je bo Jusuf, a.s., može prodati za nekoliko dirhema.
Hvala Jusufu, a.s.; iz njegove životne priče naučio sam da škole, fakulteti i knjige nisu ništa drugo osim sredstva i uzroci, a darovatelj znanja je Allah, Koji je za Jusufa, a.s., rekao: ”Da bi ga naučili tumačenju snova”, zatim: ”Mi smo mu mudrost i znanje darovali”, te da Allah daruje istinsko znanje na osnovu bogobojaznosti i pobožnosti, na šta aludira ajet: ”Allaha se bojte i Allah će vas podučiti.” A to znači da istinsko znanje i spoznaja nisu stvar uma, već stvar srca.
Hvala Jusufu, a.s.; iz njegove životne priče naučio sam da plemenit čovjek ne zna izdati, da istinski slobodan čovjek na dobro ne uzvraća zlim, te da plemenit i krjepostan čovjek ne pljuje u bunar iz kojeg pije vodu. Kako su samo lijepe i veličanstvene Jusufove, a.s., riječi: ”Sačuvaj Bože! Vlasnik me moj lijepo pazi, a oni koji dobro uzvrate zlim neće nikada uspjeti.” (Jusuf, 23.)
Hvala Jusufu, a.s.; iz njegove životne priče naučio sam da nema istinskog emaneta i povjerenja bez mogućnosti izdaje, niti ima istinske kreposti i čednosti bez mogućnosti za preljub. Jusuf, a.s., imao je priliku i mogućnost i za jedno i za drugo, ali ljudi kao Jusuf, a.s., ne varaju i ne bludniče.
Hvala Jusufu, a.s.; iz njegove životne priče naučio sam da je od grijeha sačuvan onaj koga Allah sačuva i da je, uistinu, iskušan i zaveden onaj koga Allah prepusti njegovim strastima, te da onaj koji zna za Allaha u lahkoći, Allah će znati za njega u teškoći.
Hvala Jusufu, a.s.; iz njegove životne priče naučio sam da mnogi ljudi nepravedno truhnu u zatvoru, i da se kažnjavaju zbog grijeha koje nisu počinili, i da je zulum star koliko je staro i čovječanstvo.
Hvala Jusufu, a.s.;iz njegove životne priče naučio sam da slast imana prevladava i pobjeđuje gorčinu života.
Hvala Jusufu, a.s.; iz njegove životne priče naučio sam da iza svakog zla stoji zavidnost. To je prvi grijeh kojim je na nebesima iskazana nepokornost Allahu, dž.š. Iblis nije odbio učiniti sedždu Ademu, a.s., osim zbog zavidnosti. Zavidnost je prvi grijeh kojim je iskazana nepokornost Allahu, dž.š., i na Zemlji. Kabil nije ubio svoga brata Habila osim zbog zavidnosti. Jusuf, a.s., nije bio bačen u bunar osim zbog zavidnosti njegove braće.
Hvala Jusufu, a.s.; iz njegove životne priče naučio sam da nered u državi nastaje najčešće zbog lošeg upravljanja, a ne zbog nedostatka resursa. Kada je Jusuf, a.s., uz Allahovu pomoć, spasio Egipćane od gladi, nije im došao sa novim resursima, već je to učinio racionalnim, pravednim i mudrim upravljanjem i raspoređivanjem starih resursa.
Hvala Jusufu, a.s.; iz njegove životne priče naučio sam da plemeniti ljudi opraštaju onda kada su u mogućnosti da kazne, i da je opraštanje sastavni dio njihovog ponašanja, i da onaj koji oprašta ne napada i ne kritikuje one koji mu dođu tražiti ispriku i izvinjenje. Iako su njegova braća željela da ga ubiju, plemeniti Allahov rob, Jusuf, a.s., nije krivio njih, već je rekao: ”Šejtan je želio posijati mržnju između mene i moje braće.” Jusufova, a.s., plemenitost i dobrota odbili su da svojoj braći pripiše grijeh koji su počinili.
Hvala Jusufu, a.s.; iz njegove životne priče naučio sam da se na ovome svijetu neprestalno vodi rat i borba između dobra i zla i da ta borba traje do Sudnjega dana. Jedino što se mijenja jesu vojske (sudionici) i sredstva. Jusufova, a.s., borba sa Zulejhom simbolizira borbu imeđu kreposti i požude, a njegova borba sa braćom simbol je borbe između mržnje i ljubavi u svakom vremenu i u svim generacijama.