Piše: dr. Mustafa Mahmud / Preveo i prilagodio: Abdusamed Nasuf Bušatlić
Da li je moguće da dromedar zna šta je stid, jer on se ne pari sa svojom ženkom osim u tajnosti i prikriveno, daleko od ljudskih pogleda, a ako neko gleda šta radi, suzdržava se, staje i spušta glavu na zemlju.
Ko je pčele naučio hrabrosti i žrtvi u košnici dok se bore do posljednje pčele u ratu sa osama? A kada pčele radilice izaberu jednu od ličinki među radilicama, ona se pretvara u maticu koja dobija kraljevsku hranu i postavlja se za vladara u slučaju da postojeći vladar ili kraljica umre bez nasljednika. Ko je pčele naučio propisima i zakonima vladavine?
Termiti grade klimatizirana staništa i prave rupe u dnu koje propuštaju hladan zrak i rupe na vrhu kroz koje izlazi vrući zrak. Ko ih je naučio zakonima prijenosa zraka?
Komarac pravi plutajuće vrećice za svoja jaja, koja polaže u močvare, da plutaju na površini vode. Ko ga je naučio Arhimedovim zakonima plutanja?
Ko je kaktus naučio da skladišti vodu u svojim debelim mesnatim listovima kako bi se suočila sa pustinjskom sušom i oskudicom kiše?
I pustinjsko drveće čije sjeme stvara krila koja lete kilometrima u potrazi za povoljnim prilikama za klijanje u pješčanim, neplodnim dolinama?
I kukca ”bacača bombi” koji proizvodi zapaljive plinove, a zatim ih ”ispaljuje” na svoje neprijatelje?
I crve koji poprimaju boju okoline da bi se maskirali i sakrili?
I svitce koji svijetle noću da privuku komarce i onda ih pojedu?
Osa zabode svoju iglu u živčani centar kukca žrtve, umrtvljuje ga i paralizira, a zatim nosi u svoje gnijezdo i na njega polaže jedno jaje. Pa, kada se iz njega izlegu mladi, oni imaju spremnu svježu hranu. Gdje je osa naučila hirurgiju i anatomiju živčanog sistema?
Ko je sve te životinje i kukce naučio mudrosti, nauci, medicini, moralu i politici?
Zašto ne vjerujemo, kada čitamo u Kur'anu, da ih je Allah podučio. Jer, otkud tim jednostavnim stvorenjima znanje i precizan sistem i način života ako ih Allah nije stvorio.
I šta je to instinkt? Nije li to druga riječ za znanje koje je usađeno od rođenja, znanje koje je usadio Mudri Stvoritelj, kao što se navodi u ajetu: ”Gospodar tvoj je pčelu nadahnuo: ‘Pravi sebi kuće u brdima i u dubovima i u onome što naprave ljudi.”’ (En-Nahl, 68.)
Zašto se čudimo kada čitamo da su životinje svjetovi poput nas i da će se okupiti na Sudnjem danu, kao što je Uzvišeni Allah objavio: ”Sve životinje koje po Zemlji hode i sve ptice koje na krilima svojim lete svjetovi su poput vas – u Knjizi Mi nismo ništa izostavili – i sakupit će se poslije pred Gospodarom svojim.” (El-En'am, 38.); ”I kada se divlje životinje saberu.” (Et-Tekvir, 5.)
A kad čitamo da mrav govori: ”I kad stigoše do mravlje doline, jedan mrav reče: ‘O mravi, ulazite u stanove svoje da vas ne izgazi Sulejman i vojske njegove, a da to i ne primijete!'” (En-Neml, 18.), zašto prevrćemo usne u čudu?
Kako se poslovi mogu rasporediti u mravinjaku s hiljadama mrava? Kako je moguće da svaki mrav sudjeluje u složenoj i delikatnoj društvenoj aktivnosti bez jezika na kojem komunicira i bez sredstava za razumijevanje?!
Zašto nam se um okreće kada čitamo o drugim jezicima kao da na svijetu nema jezika osim naših, ljudskih jezika i naših slova? A ako mravi moraju govoriti, onda smatramo da ne mogu imati ništa osim naših jezika i slova da bi govorili. Ako ih ne čujemo kako ih govore, onda ne govore i ne mogu govoriti?!
To je uskogrudno gledanje s kojim pokušavamo sve razumjeti na osnovu naših ljudskih ograničenja, navika i običaja. Kao da Allah, dželle šanuhu, nije dao druge uzroke i sredstva osim onoga što nam je pokazalo naše prividno znanje.
A zaboravljamo da je naše znanje kap Njegovog sveznanja i dašak Njegovog nadahnuća.