Piše: Ahmed el-Rejsuni / Preveo i prilagodio: Abdusamed Nasuf Bušatlić
U Kur'anu postoje dvije slične i bliske sure, vremenski i prostorno, to su sure: El-Muzzemmil i El-Muddessir. Ove dvije sure su slične u stvarnom i prenesenom smislu, čak i u samim imenima koja su uzeta iz njihovih početnih ajeta: ( يا أيها المزمل – O ti, umotani!) i يا أيها المدثر) – O ti, pokriveni!), kao i u naredbi Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, da bude ustrajan u obavljanju noćnog namaza: ”Probdij noć, osim maloga dijela”, u suri El-Muzzemmil, i naredbi da ustane i ustraje u pozivanju ljudi u islam: ”Ustani i opominji!”, u suri El-Muddessir.
Što se tiče njihove vremenske bliskosti, misli se na to da su one objavljenje jedna za drugom i one su među prvim objavljenim surama općenito. A što se tiče njihove prostorne blizine, misli se na to da one u Kur'anu dolaze jedna pored druge ili jedna za drugom, za razliku od mnogih drugih kur'anskih sura koje su bliske po vremenu objavljivanja, ali ih je postojeći kur'anski redoslijed i raspored sura razdvojio.
Ono što nas ovdje zanima jeste naredba izvršenja tzv. ”kijama” na početku svake od njih:
– O ti, umotani! – probdij noć, osim maloga dijela;
– O ti, pokriveni! Ustani i opominji!
To su dvije naredbe s praktično jednim izrazom, ali se odnose na dvije različite stvari. Prva naredba se odnosi na noćno bdijenje u namazu, učenje Kur'ana i zikr, i ono je postalo poznato u islamu i ima svoje posebno mjesto kao ibadet i način približavanja Allahu, ali i kao način odgajanja i čišćenja duše, tako da u islamskoj literaturi ima i svoje posebno ime, a to je kijamul-lejl ili noćni namaz.
Što se tiče druge naredbe (Ustani i opominji!), ona se odnosi na sasvim drugu vrstu ibadeta, a to je pozivanje ljudi u Allahovu vjeru.
Proučavajući suru El-Muddessir i njen početak, te upoređujući je sa njenom ”sestrom” surom El-Muzzemmil i njenim početkom, komotno se može govoriti o nečemu što bismo mogli nazvati ”kijamun-nehar” ili ”dnevno bdijenje”, baš kao što govorimo o kijamul-lejlu ili noćnom bdijenju. Jer, ako je sadržaj kijamul-lejla namaz, zikr i učenje Kur'ana (Probdij noć, osim maloga dijela; polovinu njezinu ili malo manje od nje; ili malo više od nje, i izgovaraj Kur’an pažljivo), onda kijamun-nehar sadrži da'vu i pozivanje u Allahovu vjeru sa svim njenim aspektima i onim što ona zahtijeva u smislu odricanja, ulaganja truda i podnošenja mnogobrojnih tegoba (Ustani i opominji! I Gospodara svoga veličaj! I haljine svoje očisti! I kumira se kloni! I ne prigovaraj držeći da je mnogo! I radi Gospodara svoga trpi!).
Osim toga, u suri El-Muzzemmil, u kojoj se naređuje kijamul-lejl, skreće se također pažnja i na kijamun-nehar, dnevno bdijenje, prije nego je ono i spomenuto u suri El-Muddessir, jer je sura El-Muzzemmil objavljena prije nje.
Naime, nakon što je Uzvišeni Allah spomenuo kijamul-lejl i njegovu važnost u ajetu: ”Ta ustajanje noću, zaista, jače djeluje i izgovara se jasnije”, odmah nakon njega objavio je ajet: ”A ti danju, doista, imaš mnogo posla.” (El-Muzzemmil, 7.)
Komentirajući i objašnjavajući značenja ovih ajeta, Ibn Ašur, rekao je: ”U ajetima se jasno naglašava da noćni ibadet, tj., noćni namaz, jače djeluje i Kur'an se jasnije izgovara i uči, zato što je dan vrijeme u kojem je čovjek mnogo zauzet i nema vremena da se posveti samom sebi. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, bio je tokom dana zaokupljen pozivanjem Allahu, prenošenjem Kur'ana, poučavanjem ljudi vjeri, raspravama s mnogobošcima, pa je sva ta njegova zauzetost da'vom izražena riječima: ”A ti danju, doista, imaš mnogo posla.” (Et-Tahrir vet-tenvir, 29/462).
I kao što je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, dio svoje noći bio zauzet ibadetom i noćnim bdijenjem u namazu i učenju Kur'ana, tako je cijeli dan bio zauzet pozivanjem u islam i suočavanjem sa onima koji su se suprotstavljali njegovom pozivu i poslaničkoj misiji, na šta aludira i ajet: ”A kad je Allahov rob ustao da Mu se pomoli, oni su se u gomilama oko njega tiskati stali. Reci: ‘Ja se samo Gospodaru svome klanjam, i nikoga Njemu ravnim ne smatram.'” (El-Džinn, 19.-20.)
Iako kijamul-lejl ili noćni namaz ima svoju iznimnu vrijednost i ogromni utjecaj na odgoj vjerničke duše, njegov propis ostaje u granicama pohvalnog (mustehab) ibadeta i djela, a njegov vremenski raspon ostaje u granicama, većeg ili manjeg, dijela noći.
Što se tiče kijamun-nehara ili dnevnog bdijenja, koji podrazumijeva pozivanje u islam i prenošenje poslanice, odricanje, ulaganje truda, rasprave i podnošenje raznih oblika uvreda i iskušenja, on uključuje niz obaveza i dužnosti (farzova i vadžiba), pored pohvalnih i dobrovoljnih djela, stoga je on obavezniji i pritvrđeniji u islamskim izvorima, pa se zato i vrijeme njegovog bdijenja i izvršavanja proteže na cijeli dan (sebhan tavila), a ne na dio dana.
Stoga mi danas imamo ogromnu potrebu da oživimo kijamun-nehar i dnevno bdijenje i da mu vratimo status i djelotvornost koji mu pripadaju. Mi imamo potrebu za da'vom i pozivanjem u islam, kao što imamo potrebu za noćnim namazom i dovama. Potrebna su nam djela koja čine dnevno bdijenje (Ustani i opominji! I Gospodara svoga veličaj! I haljine svoje očisti! I kumira se kloni! I ne prigovaraj držeći da je mnogo! I radi Gospodara svoga trpi!), baš kao što su nam potrebna djela koja čine noćno bdijenje (namaz – sedžda – učenje Kur'ana – zikr – dova).
Štaviše, prva vrsta kijama i bdijenja je obaveznija i njenu važnost i obaveznost potvrđuje i Šerijat i životna stvarnost.