SAFF

Orijentalistica Laura Vaglieri: Najveće čudo islama je Kur'an

Facebook
Twitter
WhatsApp

Priredio: Abdusamed Nasuf Bušatlić

”Islam je nastao poput izvora čiste vode, među divljim narodom koji je živio u neplodnoj zemlji daleko od stjecišta civilizacija i ljudske misli. I taj izvor bio je toliko obilan da se ubrzo pretvorio u potok, zatim u rijeku, da bi se na kraju izlio i iz njega je nastalo hiljade potoka i rijeka koje teku širom zemlje.

U mjestima gdje su ljudi kušali tu čudotvornu vodu, lahko su se rješavali sporovi i ponovo su se okupljale zavađene skupine. Umjesto osvete, koja je bila vrhovni zakon i koja je pripadnike jednoga plemena vezivala u čvrstu vezu, pojavio se novi osjećaj, osjećaj bratstva među ljudima, koji ih povezuje zajedničkim idealom morala i vjere.” (Laura Veccia Vaglieri, An Interpretation of Islam – Tumačenje islama)

Ovim odlomcima talijanska orijentalistica dr. Laura Veccia Vaglieri (1893.-1989.), bivša profesorica arapskog jezika i povijesti islamske civilizacije na Univerzitetu u Napulju, započela je svoju iznimno vrijednu knjigu Tumačenje islama, koju je na arapski jezik preveo libanski književnik Munir el-Balbaki pod naslovom Difa'u ‘anil-islamOdbrana islama (iz koje su preuzeti citati u ovom tekstu), a koja se još uvijek smatra jednim od najvažnijih orijentalističkih spisa.

Laura Vaglieri u svojoj knjizi Tumačenje islama govori o povijesti islama i njegovom razvoju kroz sedam glavnih poglavlja, od kojih se svako fokusira na određeni aspekt.

Tako ona piše o brzom širenju islama, o jednostavnosti islamske vjere, o značenju islamskih propisa (obreda), o islamskom moralu, o islamskoj vlasti i civilizaciji, o značenju sufizma u islamu, da bi svoj govor zaključila rasvjetljavanjem odnosa islama i nauke.

Kroz ovih sedam poglavlja, Vaglieri je čitaocu (prije svega onom zapadnom) otkrila prekrasne aspekte povijesti islama, njegovog ustrojstva i ličnosti njegovog poslanika Muhammeda, sallallahu alejhi ve sellem.

Svako ko pročita ovu knjigu shvatit će koliko se dr. Vaglieri divi učenju islama, Časnom Kur'anu i Muhammedu, sallallahu alejhi ve sellem. A možda jedna od najistaknutijih stvari koja je kod autorice izazvala divljenje prema islamu jeste njegova pravednost, umjerenost, samilost, sveobuhvatnost, snaga i sposobnost kontinuiteta i širenja, unatoč olujama i povijesnim spletkama koje su ga – i još uvijek su – okruživale sa svih strana.

Fenomen brzog širenja islama

Dr. Vaglieri ne krije svoje čuđenje brzim širenjem islama, koji se iz izvora pretvorio u nabujalu rijeku, zatim ostvario velika osvajanja diljem svijeta i postao čvrsta, sveobuhvatna vjera kojoj se ne može oduprijeti, iako je njezina silovita i čista struja bila okružena ”moćnim kraljevstvima koja predstavljaju drevne civilizacije”.

Vaglieri je kroz svoju analizu brzog širenja i snage islama zaključila da je to fenomen kojem povijest nikada nije svjedočila, te o tome veli: ”Teško je ocijeniti brzinu kojom je islam postigao svoje osvajanje kojim se transformirao iz vjere koju je na početku prihvatila skupina entuzijazista, u religiju u koju vjeruju milioni ljudi, a ljudski um još uvijek ostaje zapanjen ne otkrivši tajnu snage koja je grupi hladnokrvnih ratnika omogućila trijumf nad narodima koji su bili mnogo iznad njih u civilizaciji, bogatstvu, iskustvu i sposobnosti vođenja rata.” (An Interpretation of Islam – Tumačenje islama, str. 22.)

Vaglieri je naglasila da tajna brzog širenja islama svijetom nije u snazi ​​ili u naporima muslimanskih misionara, već u činjenici da je ”Knjiga koju su muslimani predstavili pokorenim narodima – uz mogućnost izbora između prihvatanja i odbacivanje – Božja Knjiga, riječ istine, najveće čudo koje je Muhammedu bilo vrlo lahko predstaviti onima koji su se kolebali.” (An Interpretation of Islam – Tumačenje islama, str. 59.)

Dr. Vaglieri ide još dalje, pa veli: ”Najveće čudo islama je Kur'an, koji nam kroz dobro utvrđeno i neprekidno kazivanje prenosi vijesti koje karakterizira apsolutna pouzdanost i ubjeđenje. To je knjiga koju se ne može oponašati, svaki njen izraz je sveobuhvatan i opsežan, ali u isto vrijeme i prikladne veličine, ni predug, ni prekratak, jer je stilski jedinstven i originalan, i nema primjera za ovaj stil u arapskoj književnosti, koji je došao do nas iz vremenâ koja su mu prethodila.” (An Interpretation of Islam – Tumačenje islama, str. 56.)

Jednostavnost vjere i dubina islamskih propisa

U drugom poglavlju, Vaglieri govori o jednostavnosti vjere islama kao o jednom od elemenata koji su pomogli u brzom širenju, snazi ​​i prihvatanju islama, potvrđujući da islam upućuje dvostruki poziv čovjeku pozivajući ga da vjeruje da nema drugog istinskog božanstva osim Allaha i da je Muhammed, sallallahu alejhi ve sellem, Allahov poslanik, a poslanik islama, Muhamed, sallallahu alejhi ve sellem, od samog početka utjelovio je ovu jednostavnost u svom ponašanju sa svojim narodom.

Vaglieri tvrdi da su kroz ovu jednostavnost povezanu s islamskom vjerom, koncept svemira, prakticiranje vjere i običaji društvenog života, oslobođeni svih negativnosti koje su ih degradirale, a ljudski umovi su oslobođeni svih predrasuda. 

Napokon, čovjek je uspio spoznati svoj uzvišeni položaj i svoj pravi smjer, te je, zajedno sa Božijim poslanikom Muhammedom, mogao ponavljati riječi Svemogućeg Boga: ”Reci: ‘Klanjanje  moje, i obredi moji, i život moj, i smrt moja doista su posvećeni Allahu, Gospodaru svjetova.”’ (El-En'am, 162.) Zatim: ”Ja okrećem lice svoje, kao pravi vjernik, prema Onome koji je nebesa i Zemlju stvorio, ja nisam od onih koji Njemu druge pridružuju!” (El-En'am, 79.)

Vaglieri je četvrto poglavlje svoje knjige posvetila govoru o islamskom moralu. Opovrgavajući tvrdnje nekih zapadnjaka da je islamski moral opasan za pojedinca jer odiše duhom pokornosti i pasivnog predavanja (fatalizam) Božanskoj moći, ona kaže: ”Islam nikada nije bio prepreka moralnom savršenstvu, nego je uspio prije bilo koje druge religije odgajati ljude i uzdizati ih prema Bogu.” (An Interpretation of Islam – Tumačenje islama, str. 76.)

 Dr. Vaglieri nije zaključila svoju vrijednu knjigu Tumačenje islama prije nego što je naglasila središnji značaj Kur'ana u životu, napretku i prosperitetu islamskog ummeta. Štaviše, ona se osvrnula i na uzroke dekadence i zaostalosti muslimana, naglašavajući da liječenje zaostalosti ovisi o povratku Kur'anu, koji je ona opisala kao “čisti izvor”.

”Tada bi, bez sumnje, muslimani vratili svoju prijašnju snagu, a postoje čvrsti dokazi da je taj proces već započeo.” (An Interpretation of Islam – Tumačenje islama, str. 134.) 

Facebook
Twitter
WhatsApp

PREPORUKA