SAFF

Prava istina o ‘operaciji Halyard‘: Čisti falsifikat i iskrivljavanje povijesti u režiji Beograda!

Facebook
Twitter
WhatsApp

Organizatori Sarajevo Film Festivala (SFF) našli su se u dosta neugodnoj situaciji nakon što je na ovogodišnjem izdanju CineLink dana flmske industrije predstavljen film kojega radi srbijanski redatelj Radoš Bajić a nosi naslov “Heroji Halyarda”. U tom se filmu glorificira uloga četnika zbog spašavanja savezničkih pilota čiji su zrakoplovi u borbenim misija tijekom Drugog svjetskog rata oboreni nad područjem Jugoslavije.

“Operacija Halyard” bio je naziv za misiju koju su 1944. godine uspostavili Amerikanci kako bi organizirali evakuaciju svojih i britanskih pilota oborenih nad Srbijom a pri tom su se oslanjali na logističku potporu četnika Draže Mihailovića koji su kontrolirali dio teritorija pogodnog za uspostavu izletišta. U Bajićevom filmu, četnici su “dobri momci” koji su prijatelji savezničkih pilota. Uskoro su uslijedile brojne optužbe da se radi o revizionističkom pristupu povijesti Drugog svjetskog rata u Srbiji čiji je cilj prikazati četnike kao borce za slobodu a ne kao suradnike okupatora što su nedvojbeno bili. Šta je bilo u stvarnosti?

Još 1977. Tomas Matteson je u istraživanju za Vojni koledž Zračnih snaga SAD-a napisao kako su “Iako zahvalni za zaštitu koju su pružali Mihailovićevi ljudi, spašeni avijatičari pokazali suzdržano oduševljenje prema svojim spasiteljima, četnicima. Uglavnom su se slagali oko toga da je njihovo spašavanje velikim dijelom rezultat napora ACRU-ovog (Air Crew Rescue Unit) spasilačkog tima, a ne, kako su neki vjerovali, četničke odanosti ili predanosti savezničkoj ideji. Čak postoje i nesporni dokazi kako je Draža Mihailović skrivao neke avijatičare od ACRU-a kako bi ih mogao predstavljati kao “američke predstavnike” u četničkome pokretu. Na primjer, američkog pilota, koji se padobranom spustio u Srbiju 3. juna 1944., četnici su držali do 4. oktobra te godine, kada je uspio pobjeći partizanima, odakle je evakuiran 17. oktobra”, otkrio je Matteson.

Američki povjesničar Robert Donia koji je temeljito istražio Operaciju Halyard, napisao je kako je u dvadeset prvom stoljeću, američka vlada, isprva preko svoje ambasade u Beogradu, promicala je obilježavanje sjećanja na operaciju Halyard u nadi da će poboljšati američko-srpske odnose i uvjeriti Srbiju da se pridruži NATO-u, EU i drugim euroatlantskim organizacijama. Donia je pojasnio da su te memorijalne aktivnosti promovirale “jednostranu, nepotpunu četničku verziju spašavanja Halyarda.”

U istraživačkom radu “The Forgotten Thousands: The Historiography of World War II Rescues of Allied Airmen in Yugoslavia” Robert Donia je objasnio kako su se pročetnički radovi uglavnom bazirali na sjećanjima američkog bojnika Richarda Feldmana, čiji je avion također bio srušen nad Srbijom. Nakon Drugog svjetskog rata, piloti koje su spasili četnici predvođeni Feldmanom bili su bijesni kada je Draža Mihailović osuđen za izdaju, budući su oni povjerovali u priče koje su čuli od četnika o partizanima kao izdajnicima. U atmosferi Hladnog rata uspjeli su izlobirati da predsjednik SAD-a Harry Truman Mihailoviću dodijeli orden “Legije za zasluge”, ali koja je ostala tajna.

Međutim, priča o četnicima koji spašavaju Amerikance, samo je zadnje poglavlje beogradskog redizajniranja povijesti Srba i Srbije, kao junačkog naroda koji je uvijek na ispravnoj strani, makar i po cijenu ogromnih žrtava. S tim ciljem već čitavo desetljeće izlaze filmovi i serije, koji, moda nemaju međunarodni odjek, ali dramatično utječu na stavove većine stanovništva u Srbiji.

Zapravo je prekrajanje povijesti započelo prije deset godina, kada je 2013. Radoš Bajić snimio seriju Ravna Gora. U priči o kapitulaciji Kraljevine Jugoslavije, veličaju se četnički pokret i Draža Mihailović, objašnjava da su Srbi izdani 1941. baš kao i nepunih 30 godina ranije.

Prema istovjetnoj ideološkoj matrici napravljena je 2021. godine i serija Aleksandar od Jugoslavije, prema romanu Vuka Draškovića, koja počinje u trenutku kad se kralj vraća iz Prvog svjetskog rata u oslobođeni Beograd 1918., a završava atentaom u Marseilleu 1934. godine. Još jednom su Srbi dobrodušno i naivno ušli u državu s Hrvatima i ostalima, umjesto da formiraju Veliku Srbiju. Istina neki među njima su to odmah razumjeli pa jedan od likova govori: “Zajedničke države s Hrvatima ne može biti, ne može!” Ali, Aleksandar je naivan i brine o pravima Slovenaca i Hrvata, koji će mu naposljetku doći glave.

S povijesnog stajališta i ovdje je riječ o falsifikatu u kojem se prešućuje da su u toj državi Srbi vladali u politici i vojsci, zbog kritika se završavalo na robiji, a Makedonci, Albanci, Crnogorci i Bošnjaci nisu uopće priznavani kao nacije.

Sve je jednostavno. Srbija nema namjeru priznati odgovornost za ratove i zločine počinjene u Hrvatskoj, BiH i na Kosovu, ali najgore je to što je ovo stav koji zastupaju sve tamošnje važne stranke i političari. Brojni su pokazatelji iz kojih je vidljivo da Vučićev režim Srbiju pokušava predstaviti kao žrtvu ratova i to ne samo devedesetih, nego i 1918., 1941. i 1945.

U tome se ide i dalje pa je Filmski centar Srbije recentno dodijelio 210.000 eura za snimanje filma “Linija” režisera Dragoljuba Elčića, koji se bavi dobrovoljnim dolaskom dr. Miodraga Lazića na prvu borbenu crtu ratom zahvaćenog Sarajeva, točnije na Grbavicu i formiranjem ratne bolnice na prvoj crti fronte. Opsada Sarajeva koje su srpske snage držale u okruženju trajala je 44 mjeseca, a ubijeno je oko 14 tisuća ljudi. Sada Srbija financira djelo o životima Srba koji su opkoli grad, a sve se predstavlja kao “ratni film čija osnovna dramska konstrukcija predstavlja junaka koji se u biti bori za život u nemilosrdnom ratnom okruženju”.

Ne treba sumnjati da će takvih filmova biti još.

Autor: Jutarnji list

Facebook
Twitter
WhatsApp

PREPORUKA