Autorica: Vivian Nereim
Ronny Froehlich, njemački biznismen i suvlasnik kompanije Golden Scent, za e-trgovinu, sa sjedištem u Dubaiju, već je unajmio poslovni prostor u Rijadu za novo sjedište kompanije koju je prije pet godina osnovao sa partnerom iz KSA. Sljedeći korak je prelazak radnika i zapošljavanje dodatnog broja u Rijadu. „Ako želite biti veliki na Bliskom istoku, morate imati sjedište u Saudijskoj Arabiji“, kaže Ronny Froehlich.
Sve veći broj startup kompanija koje prelaze u Rijad odraz je tihog rivalstva između dva zaljevska saveznika.
Dubaji je donedavno bio glavno sjedište startup kompanija poput Golden Scenta, koja se bavi prodajom parfema i kozmetike.
No, kako je princ Mohammed bin Salman započeo da preoblikuje Saudijsku Arabiju, u samo nekoliko godina otvorio je turistima put, dramatično smanjio ograničenja ženama, dopustio kina i koncerte. Glasine čak kruže da bi dugogodišnja zabrana alkohola mogla biti ublažena, a sve kako bi privukli biznis koji ih je proteklih godina zaobilazio u korist susjeda.
Prije pet godina, Abdullah Altamami, saudijski biznismen i vlasnik HyperPay sistema za online plaćanje, vodio je veliku borbu da uspostavi posao u svojoj zemlji. Danas, on vidi buđenje usnulog diva.
„Sada ne ulažem u regionalne poslove koji nisu fokusirani na Saudijsku Arabiju”, kaže ovaj 34-godišnjak.
Niko ne poriče da je pred Saudijskom Arabijom još uvijek dug put do transformacije. Svakodnevni problemi i dalje ostaju. Strani radnici u Saudijskoj Arabiji moraju tražiti „izlazne viza” od poslodavaca da bi mogli napustiti zemlju, čak i za vikend.
Iako su ograničenja na zabavu dosta popustila, i dalje se to ne može porediti sa Dubaijem.
Ali ljudi dolaze, i to ne samo Saudijci koji se vraćaju kući. Prošle godine je norveška kompanija koja je planirala da u UAE uloži 90 miliona dolara na uzgoj lososa, odlučila da se premjesti u Saudijsku Arabiju. Stanovnici Emirata konzumiraju više lososa, ali Saudijska Arabija nudi bolje uslove za razvoj ovog biznisa, jer vlada podstiče stanovništvo na konzumiranje ribe kao zdrave hrane.
„Tokom posljednjih 18 mjeseci vidjeli kako se veliki lideri u sektoru nekretnina iz cijelog svijeta okreću Saudijskoj Arabiji želeći biti uključeni u giga projekate”, rekao je Tom Watson, partner u Michael Page Middle East.
Problem Dubaija je veličina Saudijske Arabije, koja ima 34 miliona stanovnika, što je tri puta više nego UAE i daleko je najveće tržište u Zaljevu.
Bahrejn je sa Saudijskom Arabijom povezan mostom i desetljećima je bio vikend destinacija za Saudijace i strane rukovodioce koji su željeli da pogledaju film ili koncert. No, kako je sve to sada dostupno kod kuće, bahrejinska ekonomija bi mogla osjetno patiti.
Saudijska Arabija se našla među prvih 10 zemalja sa najvećim poboljšanjem poslovnih prilika u izvještaju Svjetske banke za 2020., jer je mnogo olakšala osnivanje kompanija, dobijanje dozvola, kredit i provođenje ugovora.
UAE je i dalje lider u regiji, ali razlika je sve manja. „Definitivno postoji nervoza u Dubaiju zbog poslovnog otvaranja Saudijske Arabije”, kaže Steffen Hertog, stručnjak i profesor na London School of Economics, i dodaje: „No, ne mislim da će Dubaji u skorije vrijeme izgubiti svoj status primarnog čvorišta u regiji, jer je tako daleko ispred ostalih. S tim da će se, najvjerovatnije, kompanije koje su usredotočene na poslovanje u KSA preseliti tamo, s obzirom da je sada društveni život i birokratija mnogo pristupačnija.“