Delegat u Domu naroda Parlamentarne skupštine BiH Džemal Smajić i poslanik u Predstavničkom domu PSBiH Jasmin Emrić su na zajedničkoj konferencija za medije govorili o zaštiti suvereniteta Bosne i Hercegovine u vazdušnom prostoru BiH.
Smajić je kazao da pitanje kontrole bosanskohercegovačkog neba i zaštita suvereniteta države Bosne i Hercegovine u vazdušnom prostoru traje već 28 godina. Podsjetio je na decembar 2019. godine i kako je kazao “takozvano preuzimanje kontrole bh. neba“.
– U suštini, to je bila manipulacija bh. građana i od tada počinje realizacija plana da se kontrola bh. neba u potpunosti prepusti Beogradu i Zagrebu – ustvrdio je Smajić.
Naveo je da je po evropskom standardu, za nadzor vazdušnog saobraćaja u Evropi neophodno osigurati pokrivanje sa dva sekundarna i jednim primarnim radarom u terminalnim oblastima.
Pojasnio je da sekundarni radar može da registruje letjelice u vazdušnom prostoru samo ukoliko je pilot uključio transponder, a primarni radar može da registruje sve letjelice u vazdušnom prostoru, bez obzira da li je pilot uključio transponder ili ne.
– Glavni radar je primarni, a ovi sekundarni radari dođu kao pomoćni radari. Ukoliko jedna država ne posjeduje primarni radar, to u prevodu znači da ona nema kontrolu nad svojim vazdušnim prostorom iznad svoje države – naveo je Smajić.
Po njegovim riječima, “završni čin gubljenja kontrole bh. neba se desio kada je generalni direktor Direkcije za civilno vazduhoplovstvo BiH Čedomir Šušnjar potpisao rješenje o povlačenju primarnog radara iz upotrebe, a postupajući po zahtjevu Agencije za pružanje usluga u vazdušnom saobraćaju BiH koju zastupa direktor Davorin Primarac“.
– Tada sam se obratio Vijeću ministara i nadležnom Ministarstvu za saobraćaj i komunikacije, gdje sam tražio pojašnjenje o mjerama i aktivnostima koje je poduzeo ministar Edin Forto da bi spriječio povlačenje primarnog radara Sarajevo iz operativne upotrebe i time zaštitio suverenitet države BiH u vazdušnom prostoru. Iz odgovora koje sam dobio evidentno je da ministar nije poduzeo nikakve mjere i aktivnosti kako bi spriječio povlačenje primarnog radara iz upotrebe. Iz odgovora se moglo zaključiti, potvrđena je činjenica da ministar Forto ne provodi politiku u oblasti civilnog vazduhoplovstva u skladu sa zakonom, nema viziju razvoja kontrole vazdušnog saobraćaja i civilnog vazduhoplovstva, nego, nažalost, služi kao protočni bojler za realizaciju koordinirane aktivnosti na razbijanju suvereniteta BiH u vazdušnom prostoru od direktora Agencije Davorina Primorca i direktora Direkcije za civilno vazduhoplovstvo Čedomira Šušnjara – ocijenio je Smajić.
Stoga, dodao je on, nije ni čudo da ni nakon 28 godina “ne kontrolišemo svoje nebo i time ne ostvarujemo svoj puni suverenitet u vazdušnom prostoru“.
– Prije svega, ovdje je stvar o sigurnosnoj situaciji države BiH. Ako nemamo primarnog radara, a koji je ugašen, koji se nalazio na Međunarodnom aerodromu Sarajevo, civilna zaštita nema na osnovu čega dojaviti civilima da bi se sklonili ukoliko dođe do nekih neprijateljskih aktivnosti iz vazduha. Znači, mi nemamo instrumente čime bi mogli pratiti šta se to dešava na nebu iznad BiH – ustvrdio je Smajić.
Po njegovim riječima, BiH je imala tri radara.
– Jedan je, kao što sam već rekao, ugašen primarni radar na međunarodnom aerodromu Sarajevo. Ovaj sekundarni, drugi radar na Jahorini koji je vrlo često u kvaru. Imamo treći sekundarni radar na aerodromu u Sarajevu za koji je počelo premještanje na lokaciju Bukovik iznad Sarajeva, koja nema uopće pristupnu putnu infrastrukturu, kojem se neće moći prići sigurno više od šest mjeseci u godini dana, u zimskom periodu. Pristup radaru mora biti omogućen u svako godišnje doba i u svako doba dana i noći da bi se taj radar mogao servisirati – naveo je Smajić.
Postavio je pitanje zašto to sve ministar Forto dozvoljava, “ako znamo da je za glavne aerodrome potrebno obezbijediti radarsku kontrolu i sliku sa dva sekundarna radara i jednim primarnim, da bi se pružila sigurna usluga kontrole letenja kako je slučaj u regiji“.
– Pitanje svih pitanja je zašto se nije obnovio radarski sistem BiH, nego je urušen do potpune nefunkcionalnosti, dok su napunjeni recimo budžeti susjednih zemalja za korištenje njihove opreme. Ovo sve upućuje na to da je u pitanju veliki skandal, gdje ministra Fortu susjedne zemlje koriste za vlastite interese, dok neupućeni ministar urušava sigurnost BiH – kazao je Smajić, te postavio i pitanje zašto ovaj primarni radar nije ustupljen Ministarstvu odbrane BiH, nego je ugašen.
Poslanik u Predstavničkom domu Jasmin Emrić je kazao da je i on također problematizirao kontrolu zračnog prostora u BiH u konkretnom slučaju leta helikoptera Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije, koji je 24. jula ove godine ušao u zračni prostor BiH, 25. jula izvršio više letova u zračnom prostoru BiH i nakon toga vratio se u Republiku Srbiju.
– Tražeći odgovore od nadležnih ministarstva i institucija u BiH, želio sam da se ovaj slučaj razjasni kako bi svima bilo jasno da li je došlo do povrede zračnog prostora BiH od državnog zrakoplova Republike Srbije, te da li su prekršene procedure letenja u skladu s Pravilnikom o odobravanju letova i u skladu sa Zakonom o zrakoplovstvu BiH – kazao je Emrić.
Dodao je da, nažalost, od nadležnih institucija nije dobio odgovor.
– Stoga je grupa poslanika u Predstavničkom domu PSBiH podnijela interpelaciju koja je vezana za ovu temu i ovaj konkretan slučaj letenja državnog zrakoplova Ministarstva unutrašnjih poslova Republike Srbije u zračnom prostoru BiH. Otvorili smo raspravu ovoj temi i predložili nekoliko konkretnih zaključaka – naveo je Emrić.
Jedan od zaključaka je da se pozove Tužilaštvo BiH da provede istragu i utvrdi da li je došlo do kršenja Zakona o zrakoplovstvu BiH i Pravilnika o odobravanju letova.
(FENA)