SAFF

Zašto učenici osnovnih i srednjih škola ne mogu da ostvare pravo na klanjanje džuma namaza?

Facebook
Twitter
WhatsApp

Piše: Amir Krivokapa

Obrazovne institucije uvijek nađu način da opravdaju izostanke učenika kada su u pitanju sve vannastavne aktivnosti, ali kada je riječ o izostanku radi džume namaza nemaju toliko razumijevanja. To je jedna od sedmičnih obaveza vjernika i jako je teško uskladiti odlazak na džumu i školske obaveze. Da li učenici u osnovnim i srednjim školama, pa i studenti imaju pravo na opravdano odsustvo ili ne? Ovaj problem spada i u kategoriju osnovnih ljudskih prava pa smo odgovor na ovo pitanje potražili kod ombudsmena, Islamske zajednice u BiH i stručnjaka za pravo.

«Institucija Ombudsmena za ljudska prava Bosne i Hercegovine je uspostavljena u cilju promovisanja dobre uprave i vladavine prava, zaštite prava i sloboda fizičkih i pravnih lica prema Zakonu o Ombudsmenu za ljudska prava Bosne i Hercegovine (Službeni glasnik BiH broj 19/02, 35/04 i 32/06) .

U vezi Vašeg pitanja, Ombudsmeni za ljudska prava Bosne i Hercegovine skreću pažnju na član 9. stav 1. Evropske konvencije o ljudskim pravim i osnovnim slobodama u kojem stoji da svako ima pravo na slobodu vjeroispovijesti, te da  ovo pravo uključuje slobodu promjene vjere, slobodu čovjeka da, bilo sam ili zajedno s drugima, javno ili privatno, ispoljava vjeru ili uvjerenje molitvom, propovijedi, običajima i obredom. U istom članu Konvencije u stavu 2. stoji da  sloboda ispovijedanja vjere ili ubijeđenja može biti podvrgnuta samo onim ograničenjima koja su propisana zakonom i neophodna u demokratskom društvu u interesu javne bezbijednosti, radi zaštite javnog reda, zdravlja ili morala, ili radi zaštite prava i sloboda drugih.

Ombudsmeni također skreću pažnju na član 6. Zakona o slobodi vjere i pravnom položaju crkava i vjerskih zajednica u Bosni i Hercegovini (“Službeni glasnik BiH”, broj 5/04) u kojem se navodi da se niko ne smije prisiljavati ili ometati da očituje svoju vjeru ili uvjerenje, ili da na bilo koji način učestvuje u vjerskim obredima ili svečanostima bilo kojeg obreda ili vjerske aktivnosti svoje crkve ili vjerske zajednice.

Ombudsmeni su mišljenja da uređenje ovog pitanja treba da bude unutar prezentiranih međunarodnih standarda, ustavnog okvira Bosne i Hercegovine kojim je Bosna i Hercegovina definirana kao sekularna država, uz najšire moguće konsultacije. Konačno, prilikom usvajanja bilo kakvog univerzalnog rješenja kojim bi se regulisalo ovo pitanje Ombudsmeni su stanovišta da bi u tom postupku svakako trebalo konsultovati ili uvažiti stavove Međureligijskog vijeća u Bosni i Hercegovini», navodi se u odgovoru.

Dakle, ombudsmeni su iznijeli argumente da je to neotuđivo pravo svakog studenta i učenika ali i svakog građanina Bosne i Hercegovine.

Odgovor na pitanje da li je ovo pravo ugrađeno u zakone države, entiteta ili kantona, potražili smo i od pravnih stručnjaka.

– Prema važećim zakonima odsustvo radi džume nije regulisano. Donošenje zakona o odsustvu u vrijeme džume trenutno je u razmatranju i postoje dva oprečna mišljenja. Jedni su za to da se usvoji ovaj zakon dok su drugi decidno protiv toga.  Međutim, u praksi studenti i učenici koji žele klanjati uvijek će naći razumjevanje kod profesora i danas većina njih bez problema obavlja džumu namaz.

U zakonima o osnovnom i srednjem obrazovanju u pojedinim kantonima, kao što je Zeničko – dobojski kanton navodi se jedna opća odredba koja bi se mogla podvesti pod davanje prava na klanjanje džume namaza. “Srednja škola će prilikom utvrđivanja rasporeda sati, a ne remeteći realizaciju nastavnog plana i programa i u skladu sa mogućnostima, uskladiti obavljanje neodložnih vjerskih obaveza učenika i nastavnika“.

Ovo pitanje je organski vezano i za Islamsku zajednicu BiH te smo potražili odgovor kod muftije prof. Dr.Enesa Ljevakovića, i pitali ga koliko može pomoći Islamska zajednica u rješavanju ovog problema? Evo njegovog odgovora:

To je jedno kompleksno pitanje, svakako je to jedno od pitanja važnih ne samo za studente i učenike nego i za radnike općenito, a to bi se trabalo riješiti ugovorom Islamske zajednice i države. Na taj način bi se regulisalo pitanje odsustva za vrijeme džume i studenata i učenika, ali i radnika. Univerzitet u Sarajevu je na jedan način našao rješenje za studente gdje studenti mogu prisustvovati džumi ali, ostaje nam problem sa srednjoškolskom omladinom, malo je teško, ali  uz dobru volju i to bi se moglo riješiti. Imali smo nekih pitanja od roditelja iz Ilijaša itd. Nemamo neko generalno rješenje, ali  uz dobru volju direktora školei  to bi se moglo realizirati da učenike puštaju jedan sat .

Na naš upit zašto IZ nije potpisala ugovor sa Državom, iako su katolička i pravoslavna crkva potpisale dr. Ljevaković je odgovorio:

Islamska zajednica je sačinila taj ugovor i poslala na predsjedništvo i koliko ja znam da dva člana predsjedništva, odnosno hrvatski i srpski imaju neke primjedbe, tako da  neće dati saglasnost, tu je zapelo.

Dakle , studenti i učenici nemaju pravno regulisan izostanak radi džume namaza i u tom terminu moraju prisustvovati nastavi. Međutim, rješenje se postiglo na Univrzitetu u Sarajevu odlukom senata kojom se preporučuje organizacionim jedinicama Univerziteta u Sarajevu, da u pripremi akademskog kalendara, te drugih dokumenata koji uređuju plan i program, aktivnosti, izvođenje nastave i ispita, a uvažavajući pravo studenata i nastavnog osoblja islamske vjeroispovijesti koji studiraju, rade i djeluju pri Univerzitetu u Sarajevu, te drugih javnih događaja koji uključuju šire grupe studenata, a predstavljaju fakultativni ili obavezujući dio akademskog rada, usavršavanja i obrazovanja, vode računa da ne zakazuju akademske obaveze petkom i to: od 11:45 do 13:00 sati u vremenskom periodu zimskog računanja vremena, odnosno od 12:45 do 14:00 sati u vremenskom periodu ljetnog računanja vremenaOva odluka je donesena čak prošle godine.

Vidimo da je Univerzitet u  Sarajevu učinio ustupak vjernicima kako bi nesmetano mogli obaviti džumu namaz. Situacija je slična i na drugim univerzitetima gdje se izlazi u susret vjernicima i ni jedan profesor ne pravi problem po ovom pitanju. Kako reče jedan profesor:

«Student mora imati minimalno sedamdest posto posjećene nastave a tridest posto može odsustvovati i u ovih tridest posto vremena može naći prostora za džumu namaz».

Malo teža situacija je kod srednjoškolaca gdje ne postoji ni jedan sistemski ustupak za ovu populaciju učenika. Međutim, u praksi većina profesora vjernicima omogući da na određeni način odsustvuje za vrijeme džume namaza, pogotovo odličnim i uspješnim u nastavi.

Pozivamo direktore i profesore u školama da olakšaju svojim učenicima i omoguće im odlazak na džumu namaz, jer će na taj način dati priliku mladima da budu još bolji. Također, pozivamo učenike i studente da ustraju u zahtjevima i borbi za ostvarenje svojih vjerskih i građanskih prava, odnosno da budu uporni u traženju prava odlaska na džumu namaz.

Facebook
Twitter
WhatsApp

PREPORUKA