Piše: Edhem Šerkavi / Preveo i prilagodio: Abdusamed Nasuf Bušatlić
Ebu Rafi’ je bio koptski kršćanin koji je živio u Mekki, pa su ga Kurejšije poslali kao izaslanika Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, zbog nekih političkih pitanja koja su se između njih vodila prije oslobađanja Mekke.
Kada je Ebu Rafi’ stigao u Medinu i vidio ahlak i moral Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, kao i moral ashaba, te kad je izbliza upoznao islam, odlučio je da prihvati islam, pa je rekao Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem: ”Allahov Poslaniče, ja im se, Allaha mi, nikada neću vratiti.”
Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao mu je: ”Ja ne izdajem (ne kršim) ugovor i ne zarobljavam izaslanike, već se ti vrati u Mekku, pa ako i tada osjetiš u duši ono što sad osjećaš prema islamu, onda dođi meni u Medinu.”
Ebu Rafi’ se vratio u Mekku i obavijestio Kurejšije o Poslanikovom, sallallahu alejhi ve sellem, odgovoru na ono zbog čega su ga i poslali, a zatim se vratio u Medinu i postao musliman.
Da bismo u potpunosti shvatili značenje i poruku ovog hadisa, dužni smo nekoliko pojašnjenja.
Naime, političke norme i običaji nalagali su da izaslanici koji su slati između sukobljenih vladara i između zaraćenih plemena nisu bili ubijani ili zatvarani, bez obzira na sadržaj poruka koje su prenosili, pa čak ako je poruka sadržavala prijetnju s jedne na drugu stranu, jer izaslanik nije imao ništa s tim, njegovo je bilo samo da prenese i dostavi poruku.
Pa kada je Ebu Rafi’ želio da postane musliman i da se ne vraća Kurejšijama u Mekku, a on je u osnovi došao ka njihov izaslanik, Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, odbio je njegov prijedlog, jer se time krše diplomatske norme i dobri običaji koji su bili poznati među ljudima. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, bojao se da će Kurejšije reći da je on zarobio i zatvorio njihovog izaslanika i među Arapima će postati poznat kao onaj koji izdaje i krši ugovore, iako je Ebu Rafi’ sâm izabrao islam i ostanak u Medini.
Zato mu je naredio da se vrati među Kurejšije sa odgovorom i viješću zbog koje je i išao u Medinu, pa ako i tada bude osjećao istu naklonost prema islamu, onda se može vratiti u Medinu i primiti islam, što je i učinio.
Allah, dželle šanuhu, naredio je ispunjavanje i poštivanje ugovora, pa je rekao: ”I ispunjavajte obavezu (ugovor), jer će se za obavezu, zaista odgovarati!” (El-Isra’, 34.) A Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, naučio nas je da je jedan od znakova licemjera da kad obeća ne ispuni obećanje, već ga prekrši.
Iako su Kurejšije bili nevjernici, odnosno politeisti, Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, nije prekršio i prekinuo ugovor, tako da se ugovori moraju poštivati i ispunjavati, svejedno bili oni sklopljeni i potpisani sa vjernicima ili sa nevjernicima.
Stoga, ispunjavajte svoje ugovore i držite do date riječi, jer se plemeniti ljudi vežu datom riječju, a ne samo ugovorima koje potpisuju. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, obavijestio nas je da Allah mrzi izdajstvo i izdajnike, rekavši: ”Svaki izdajnik će na Sudnjem danu imati obilježje ili zastavu, po kojem će se prepoznati njegova izdaja.” (Buharija i Muslim)