SAFF

Allah se čudi mladiću kojeg strast nije nadjačala i odvela od istine

Facebook
Twitter
WhatsApp

Piše: Abdusamed Nasuf Bušatlić

Uzvišeni Allah objavio je u Kur'anu: ”Ispričat ćemo ti povijest njihovu – onako kako je bilo. To su bili momci, vjerovali su u Gospodara svoga, a Mi smo im ubjeđenje još više učvrstili. (El-Kehf, 13.)

Omladina je u svakom vremenu i mjestu – i u svim epohama islama do danas – bila stub islamskog ummeta i tajna njegovog preporoda, nosilac bajraka islama i graditelj islamske civilizacije.

Prenosi se od Abdullaha ibn Abbasa, r.a., da je rekao: ”Allah nije poslao ni jednog poslanika a da nije bio mladić, niti je nekom učenjaku dato znanje osim u mladosti.” (Ibn Hibban)

Časni Kur'an navodi mnogobrojne primjere mladosti, među kojima se posebno ističe primjer Ibrahima, a.s., koji je još u ranoj mladosti razmišljao o nebeskim prostranstvima, tražio je istinu i Allah ga je uputio na istinu, bio je vjernik u Allaha i odbacio je sve vrste idolatrije. Njegova mladost i hrabrost, njegov bistri mladalački um i slobodarski duh, nisu mogli prihvatiti da robuju hiru, strasti i materiji. U Kur'anu dolazi: ”I Mi pokazasmo Ibrahimu carstvo nebesa i Zemlje da bi čvrsto vjerovao.” (El-En'am, 75.) Ibrahim, a.s., je postao uzor i primjer omladini koja istinski vjeruje u Allaha, u hrabrosti i dosljednosti u vjeri i odbacivanju zablude.

Drugi primjer mladosti koji se spominje u Kur'anu, jeste primjer Jusufa, a.s., kojem je Allah podario znanje i mudrost u cvijetu mladosti, pa je postao snažna ličnost, strpljiv i nepokolebljiv pred olujama požude, pred iskušenjem seksualnog nagona, novca i ugleda, ali i pred pritiskom progona, represije i prijetnji zatvorom. Neiskvareni i buntovni mladalački duh iskrenog vjernika, razbio je sve vrste okova – okove ropstva, okove strasti, kao i okove korumpiranog i pokvarenog društva.

Uzvišeni Allah, objavio je: ”I kad on stasa, Mi ga mudrošću i znanjem obdarismo; tako Mi nagrađujemo one koji dobra djela čine. I poče ga na grijeh navoditi ona u čijoj je kući bio, pa pozaključa sva vrata i reče: ‘Hodi!’ – ‘Sačuvaj Bože!’ – uzviknu on – ‘vlasnik me moj lijepo pazi; a oni koji dobro uzvrate zlim neće nikad uspjeti.'” (Jusuf, 22.-23.) Tako je Jusuf, a.s., postao simbol moralne čistote i čednosti te uzor omladini do Sudnjega dana.

Treći primjer je Musa, a.s., koji je živio u faraonovom dvorcu, u krilu faraonove porodice, i koji je odrastao u okruženju tiranije, moći i raskoši. Štaviše, faraon ga je uzeo i primio kao svoje dijete. Međutim, Musa, a.s., je ostao vjeran svojim poslaničkim korijenima i čvrsto se držao Božanskog užeta i veze kojoj nema kidanja. Izbjegavao je pomoći okrutnim tiranima, a pomagao je potlačene i branio ih, pružao je ruku pomoći slabima i potrebnima, zbog čega je trpio bol i patnju, progonstvo i napuštanje domovine.

Kada je Musa, a.s., krenuo na svoje mubarek putovanje da se sretne sa hazreti Hidrom, sa sobom je također poveo mladića koji se zvao Juša ibn Nun, koji je ponio poslanicu i vođstvo nad Jevrejima nakon Musaa, a.s.. Juša ibn Nun je vodio generaciju koja je četrdeset godina odgajana u pustinji, generaciju koja je kušala razna iskušenja, neimaštinu, tegobe i neizvjesnost i koja je odgajana na tim iskušenjima. Juša ibn Nun je bio na čelu te generacije i on je Allahovom voljom s njima ušao u Svetu zemlju.

Četvrti primjer vjerničke mladosti su drugovi iz pećine čija se priča spominje u suri El-Kehf, a u kojoj se također stavlja naglasak na mladost. I kako dolazi u ajetima koje smo na početku citirali, to su bili mladići, momci koji su vjerovali u Allaha i Allah im je povećao uputu, nakon što su se skrasili u pećini bježeći od nevjerstva i zuluma svoga naroda.

Spomenuti primjeri govore nam o ispravnom razumijevanju mladosti, koje ima svoje ishodište u tevhidu, u istinskom monoteizmu, u vjerovanju jednog Boga, Allaha, dž.š.,  a zatim u vrlinama i moralnim vrijednostima koje su produkt tog vjerovanja, kao što je kontrola strasti i prohtjeva, pomaganje i odbrana potlačenih, pomaganje slabih i potrebnih, bunt protiv pokvarene stvarnosti i ulaganje maksimuma truda da se ta stvarnost promijeni u korist čovjeka.

Nasuprot tome, u Kur'anu se spominju primjeri devijantne, zavedene, obmanute i izgubljene mladosti, kao što je primjer Nuhovog, a.s., sina o kojem Kur'an veli: ”I ona ih je ponijela na valovima velikim kao brda i Nuh zovnu sina svoga koji se nalazio podaleko: ‘O sinko moj, ukrcaj se s nama, ne budi s nevjernicima!’ – a on reče: ‘Sklonit ću se na kakvo brdo koje će me od vode zaštititi.’ – ‘Niko danas Allahove kazne neće pošteđen biti, osim onoga kome se On smilovao!’ – reče Nuh, i val ih razdvoji, i on potopljen bi.” (Hud, 42.-43.)

Zašto je važan period mladosti?

Zato što je to period opasavanja snagom koja ne traje cijeli život i koju treba iskoristiti na pravi način. U Kur'anu dolazi: ”Allah je Taj Koji vas nejakim stvara, i onda vam, poslije nejakosti, snagu daje, a poslije snage iznemoglost i sijede vlasi; On stvara što hoće; On sve zna i sve može. (Er-Rum, 54.)

Dani mladosti su najljepši i najdraži dani pohranjeni u čovjekovom sjećanju, bez obzira na to kako je čovjek živio svoju mladost, jer u mladosti se dar slobode najbolje osjeća.

Mladost je poput cvijeta u svoj svojoj ljepoti, ili poput sunca i njegovog svjetla usred dana koje jako grije, za razliku od sunca pred njegov zalazak.

To je i najduži period ljudskog života, ako uzmemo u obzir činjenicu da je, na osnovu hadisa koji bilježi imam Tirmizi, prosjek života pripadnika Muhammedovog, s.a.v.s., ummeta između šezdeset i sedamdeset godina i da malo ko pređe tu granicu.

Mladost je poznata i po tome što se brzo i lahko odaziva na poziv istine. Muhammed, s.a.v.s, rekao je: ”Potpomognut sam omladinom.”

Poznato je da su najveći protivnici islama bili stari idolopoklonici ogrezli u idolatriji, neznaboštvu i nevjerstvu, poput: Ebu Džehla, Ebu Leheba, Velida ibn Mugire, Utbe i Šejbe sinova Rebie, a prvi koji su povjerovali u Muhammedovo, s.a.v.s., poslanstvo, bili su: Ebu Bekr koji je tada imao 37 godina, Alija ibn Ebi Talib koji imao svega deset godina, Osman ibn Afan, Abdur-Rahman ibn Avf i Ebu Ubejde koji su imali po 30 godina, Sa'd ibn Ebi Vekkas i Talha ibn Ubejdullah koji su imali 17 godina, Zubejr ibn Avvam koji je imao 16 godina.

Nije onda čudo što je Allahov Poslanik, s.a.v.s., u jednoj od svojih oporuka, rekao: ”Iskoristi petero prije drugih petero: mladost prije starosti, zdravlje prije bolesti, bogatstvo prije siromaštva, slobodno vrijeme prije zauzetosti i život prije smrti.” (Hakim)

Rekao je također: ”Allah voli mladića koji svoju mladost troši u pokornosti Allahu.” (Buharija)

U hadisu koji bilježi imam Ahmed, Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao je: ”Allah se čudi mladiću kojeg strast nije nadjačala i odvela od istine.”

Allahov Poslanik, s.a.v.s., znao je uliti samopouzdanje omladini 

Allahov Poslanik, s.a.v.s., ulijevao je samopouzdanje muslimanskoj omladini i zaduživao ih odgovornim poslovima shodno procjeni njihovih sposobnosti i mogućnosti, za razliku od onoga kako se današnje muslimanske vođe odnose prema omladini. Mnoštvo ashaba su bili mladići koji su ponijeli emanet vjere i položili ispit, sve dok Allah preko njih nije dao pobjedu i ponos islamu i muslimanima.

Allahov Poslanik, s.a.v.s., je mladićima: Zejdu ibn Harisu, Dža'feru ibn Ebi Talibu i Abdullahu ibn Revahi, ukazao svoje povjerenje i povjerio im komandovanje u Bici na Mu'ti, iako je Bitka na Mu'ti bila prva bitka muslimana protiv mnogobrojne i nadmoćne bizantijske vojske.

Zatim, Allahov Poslanik, s.a.v.s., povjerio je Usami ibn Zejdu komandu nad vojskom u kojoj su bili ashabi poput Ebu Bekra i Omera, r.a., a Usama je tada imao svega 18 godina.

Ibn Abbas je bio poznat kao ”Terdžumanul-Kur'an” – Komentator Kur'ana, a kada je Allahov Poslanik, s.a.v.s., preselio na Ahiret, Ibn Abbas je imao samo 13 godina. Zejd ibn Sabit je imao jedanaest godina kada je Allahov Poslanik, s.a.v.s., došao u Medinu, ali je ubrzo postao Poslanikov, s.a.v.s., pisar Objave, te prepisivač i sakupljač Kur'ana u mushaf u vrijeme hilafeta Ebu Bekra.

Esma kćerka Ebu Bekrova imala je zapaženu ulogu i važan zadatak u toku Poslanikove, s.a.v.s., Hidžre, a tada je imala 23 godine.

Allahov Poslanik, s.a.v.s., poslao je mladog Mus'aba ibn Umejra u Jesrib kao daiju i posredstvom njegove da've većina stanovnika Jesriba, odnosno Medine, primili su islam.

Uttab ibn ‘Usajd imao je svega 19 godina kada ga je Allahov Poslanik, s.a.v.s., imenovao za gradonačelnika Mekke.

Koliku je važnost Allahov Poslanik, s.a.v.s., pridavao omladini i koliko je bila bitna uloga omladine u prenošenju poslanice islama, svjedoče i riječi Abdullaha ibn Mes'uda: ”Mi smo išli u borbu sa Allahovim Poslanikom, s.a.v.s., a bili smo neoženjeni mladići.”

Nije samo omladina iz vremena Allahovog Poslanika, s.a.v.s., odigrala važnu ulogu u korist islama, već je i omladina iz kasnijih generacija dala ogroman doprinos na polju širenja islama i izgradnje islamske civilizacije.

Tako je Rebiatur-Re'j, muhadis iz generacije tabi'ina, kao dječak držao predavanja koja su slušali: imam Malik, Sufjan es-Sevri, Evzai i Lejs ibn Sa'd. Ahmed ibn Hanbel je sa 16 godina krenuo u potragu za znanjem, dok je imam Buharija sa 18 godina napisao svoje djelo Kitab et-tarih.

Sejfudin Kutuz nije imao ni četrdeset godina kada je umro, ali je svojom jakom voljom, svojom vjerom, pobožnošću i hrabrošću, uspio ostvariti i postići ono što samo rijetkima polazi za rukom. On je u Bici kod Ajn Džaluta 1260. godine porazio Mongole koji su prije toga opustošili muslimanske gradove. Za njega je Izz ibn Abdus-Selam rekao: ”Kada bih rekao da od vremena Omera ibn Abdul-Aziza nije bilo značajnije muslimanske ličnosti od Sejfudina Kutuza, rekao bih istinu.” A Sejfudin Kutuz je govorio: ”A ko je to rođen za islam ako nismo mi!?”

Naš Mehmed Handžić živio je svega 38 godina, a napisao je toliko djela da je malo Bošnjaka koji su uspjeli pročitati sve što je on napisao, a kamoli da napišu onoliko djela koliko je on napisao.

Allahov Poslanik, s.a.v.s., koristio je svaku priliku da poduči ashabe, muslimane i muslimanke, ali je posebne savjete davao omladini. Jer, nema ništa ljepše od pobožnih i moralnih mladićâ i djevojaka, koji se ponose svojom pripadnošću islamu i slijeđenjem sunneta.

Mladići i djevojke posjeduju mnoštvo potencijala i snaga koje ako se usmjere u pravom smjeru, ako se iskoriste u dobru, društvo može vidjeti veliku korist, ali ako se te snage i mogućnosti iskoriste i usmjere u pogrešnom pravcu, to može biti uzrok propasti naroda.

Obraćajući se omladini, imam Ez-Zuhri, rekao je: ”Ne potcjenjujte i ne ponižavajte sebe zbog mladosti. Halifa Omer ibn Hattab je u najtežim trenucima tražio savjete od mladića zbog njihove pronicljivosti i oštrine uma.”

Važnost mladosti doći će do izražaja i na Sudnjem danu kada će svaki čovjek biti pitan za mladost, kako dolazi u hadisu od Ibn Mes'uda i Ibn Omera, u kojem je Allahov Poslanik, s.a.v.s., rekao: ”Neće se pomjeriti čovjekovo stopalo na Sudnjem danu dok ne bude upitan za petero: za život u šta ga je potrošio, za mladost kako ju je proveo, za imetak kako ga je stekao i u šta ga je potrošio, i za znanje šta je sa njim uradio.”

Stoga, mi očekujemo od naše omladine da u ime Allaha što više čita i uči korisna znanja, da se trudi i radi na ostvarivanju uzvišnih ciljeva, jer boljitak ummetu neće doći osim preko moralne, pobožne i obrazovane omladine. Jer, kada se spoje mladost, iman i uzvišeni cilj, onda nema prepreke koja se može ispriječiti pred takvim snagama, makar ih bilo i malo.

Facebook
Twitter
WhatsApp

PREPORUKA