Izvor: www.cdm.me
E.K je prva djevojka koja je, nakon konsultacije sa Ministarstvom prosvjete i školom, došla sa hidžabom u Gimnaziju “Niko Rolović“ u Baru.
Glavni imam Islamske zajednice u Baru Muidin Milaimi za CdM ističe da je taj čin djevojčice naišao na odobrenje njenih drugova.
“Djevojčica je dobro prihvaćena od strane drugova, ali je prvobitno bilo problema sa profesorima. Ovo je njeno pravo da joj uslišimo želju. S obzirom da se nalazimo u ovakvoj sredini, malo je to u početku teško, ali će to kasnije da se prihvati. Moramo naglasiti da hidžab nije vjerski obred. To je islamska nošnja koju po pravilu svaka muslimanka treba da nosi. On ne može da izazove nikakvu podjelu, to nije neka nošnja koja asocira na obrede”, objasnio je Milaimi.
On je podsjetio na ugovor koji su potpisali prethodni crnogorski premijer Igor Lukšić i reis Islamske zajednice Rifat Fejzić, 30. januara 2012. godine.
“Tim ugovorom je dato “zeleno svjetlo“ za nošenje hidžaba u državnoj školi”, naglasio je Milaimi.
Da svako ima pravo da ispoljava svoju vjeru kako nalažu propisi saglasan je Protojerej-stavrofor Velibor Džomić.
“Pravo na slobodu vjeroispovjesti se ne može samo ograničiti na vjerske objekte. Ne vidim ništa sporno u tome što je jedna pripadnica islamske vjere odlučila da se ponaša u skladu sa propisima svoje vjere. Smatram da je to čin koji je primjeren njenom religijskom uvjerenju. Opasan bi bio kad bi ona to nametala drugima, ili kad bi to nametao bilo ko drugi. Neće ovaj slučaj dovesti do nikakvih vjerskih podjela ili sličnih gluposti u Crnoj Gori“, kazao je CdM-u Džomić.
Sociolog Srđan Vukadinović objašnjava da su muslimani u Crnoj Gori autohtoni narod, te da je burka ili hidžab dio njihove kulturne baštine.
“To ne bi trebalo da bude strano u Crnoj Gori. Hidžab je jedna od bitnijih odlika muslimanki, a to je u nekim sredinama u Crnoj Gori još uvijek strano. Pojednici nijesu upoznati sa time, pa reaguju ishitreno na način koji vrijeđa ta religijska osjećanja manjinskih grupacija u Crnoj Gori“, naglasio je Vukadinović.
I on je saglasan sa time da nošenje hidžaba u školi nije ništa sporno.
“Niko se nije našao da pita ili protestuje ako neko od djece u školi nosi krst, polumjesec ili Davidovu zvijezdu oko vrata, a ima takvih slučajeva mnogo. Djevojčica je tradicionalnu maramu stavila preko glave, kako nalažu njeni običaji. Dok to zakon ne reguliše, pravo žena muslimanki je da u školama nose burke ili hidžabe, isto kao i muškaraca i žena da nose krstove, Davidove zvijezde ili polumjesece“, istakao je Vukadinović.
Slučaj u Baru pokazuje koliko je crnogorsko društvo spremno da se upozna sa kulturološkim vrijednostima drugih naroda.
“Nije poenta da se utjera strah, već da se uklanjaju uzroci takvog straha. Govor mrženje koji jednostrano osuđuje takav čin je nešto što ne doprinosi modelu suživota u Crnoj Gori, i ne šalje dobru poruku vani. Mi možemo da imamo percepciju da tako nešto može da iritira pripadnike većinske zajednice, ali čemu onda to vodi. To onda vodi jednom društvu agresije, nasilja u kome većina dominira manjinom i ona prouzrokuje te strahove. Na primjer, ako neko nosi krst oko vrata, zašto ne reaguje onaj pripadnik manje vjerske zajednice koji ne pripada toj vjeri“, pitao je Vukadinović.
Podsjećamo, Crna Gora je opredijeljena da je sekularna država, te da nema vjerskog i političkog djelovanja u školama.
Međutim, sekularnost ne znači uništavanje ili zabranu religije već omogućava kompletnu slobodu religioznosti svim građanima ravnopravno, nezavisno od toga da li oni pripadaju većinskoj religiji ili ne.
U sekularnoj državi svi ljudi imaju pravo da praktikuju svoju religiju slobodno, međutim država i njene institucije su kompletno neutralne i ne smiju ni na koji način da favorizuju bilo koju religiju, bez obzira da li je ona većinska ili nije.