Različitost razumijevanja je imanentna čovjeku
Ljudi se razlikuju po svim svojim osobinama i potencijalima, pa i intelektualnim. Bilo bi nemoguće uspostaviti društvene odnose među ljudima koji su nalik jedan na drugoga i koji imaju iste kapacitete.
Mi uzvisujemo onoga koga Mi hoćemo, a nad svakim znalcem ima još znaniji.
Ebu Musa, r.a., prenosi da je Vjerovjesnik, s.a.v.s., rekao:
“Uputa i znanje s kojima me je poslao Allah Uzvišeni jesu poput kiše koja se spusti na zemlju. A zemlje ima kvalitetne, one koja primi vodu i iz nje ponikne ispaša i mnogo bilje; a ima i neplodne zemlje koja zadržava vodu pa Allah nju tako učini korisnom ljudima te oni iz nje piju, napajaju i napasaju svoja stada;ima, međutim, i one koja je samo besplodna pustara: ne zadržava vodu, niti iz nje niče bilje! To je, eto, primjer za one koji razumiju Allahovu vjeru i okoriste se onim s čime me je Allah poslao – oni steknu znanje, pa ga i na druge prenose; i primjer onih koji tome ne daju nikakva značaja i ne prihvataju Božiju uputu s kojom sam poslan!”
Dometi različitog razumijevanja vjere
Konstitutivna tradicija
Interpretativna tradicija
Nema promjene u izvorima, principima i temeljima islama, već samo u načinima na koji se religija razumije, primjenjuje i živi u različitim vremenima i na različitim mjestima.
Upravo je to smisao: vjerski izvori (Kur'an i sunnet) jesu primarne reference, temelji vjere i vjerske prakse ostaju kakvi jesu, ali naše čitanje i naše shvatanje ovih tekstova se “obnavlja” doprinosom onih učenjaka i mislilaca koji će otvoriti nove vidike oživljavajući nadvremenu vjeru u našim srcima i podstičući naš razum da se suoči s izazovima vremena.
(Tarik Ramadan, Radikalna reforma: islamska etika i oslobođenje, (s engleskog: Azra Mulović), CNS i El-Kalem, Sarajevo, 2011., str. 22)
Jedan od temeljnih zadataka mudžeddida i mudžtehida je da razluče promjenljivo od nepromjenljivog (es-sabit i el-mutegajjir), univerzalne principe od modela u kojima su univerzalni principi realizirani, te područje vjerovanja i obredoslovlja (akide i ibadeta) kojem mudžtehidi nemaju šta dodati ili oduzeti, od područja društvenih poslova (mu'amelata) u kojem vremensko-prostorni ambijent igra veliku ulogu.
Principi koji se trebaju uvažavati kod različitog razumijevanja vjere
Niko nema ekskluzivno pravo na tumačenje vjere
Ne postoje neprikosnoveni autoriteti izuzev Kur'ana i sunneta. Načini na koje se ova dva osnovna izvora tumače su različiti čak i kod prve generacije muslimana. Zavisno od razumijevanja metodologije islamskog prava, intencija Šerijata i kulturno-historijskog konteksta postojala su različita mišljenja islamskih znanstvenika.
Neophodnost dijaloga
Temeljni model sporazumijevanja jest dijalog, razgovor. Razgovor nije moguć ako jedan od partnera vjeruje da je u bezuvjetno nadmoćnijoj poziciji nad drugim, recimo na taj način da tvrdi da posjeduje prethodno znanje o predrasudama u koje je drugi zapleten. On se time zatvara u vlastite predrasude.
Sporna pitanja u vrijeme ashaba
Da li je Muhammed, a.s., uistinu umro ili nije?
Gdje ukopati Poslanika, s.a.v.s.?
Ko ga treba naslijediti?
Jesu li muslimani bili obavezni davati zekat samo Muhammedu, a.s.?
Ženske ratne zarobljenike h. Ebu Bekr je čuvao pod muslimanskom zaštitom, dok ih je h. Omer oslobađao osim ako su imale djecu s muslimanima kojima su dodijeljene;
Oslobođene zemlje Ebu Bekr je dijelio, dok ih je h. Omer zadržavao u državnoj kontroli kao vakuf.
(Taha Džabir el-Alvani, Etika neslaganja u islamu, (s engleskog: Ermin Sinanović), Visoki saudijski komitet za pomoć Bosni i Hercegovini, Sarajevo, 1996., str. 41-51)
Pozitivne posljedice različitog razumijevanja vjere
Razlike u mišljenju bogate muslimansku misao i stimuliraju intelektualni razvoj.
One stvaraju intelektualnu vitalnost i međusobnu plodnost ideja, pomažu proširenju perspektiva i čine da gledamo na probleme i pitanja u njihovom širem i dubljem kontekstu i uz veću preciznost i temeljitost. Takav proces može predstaviti različita rješenja u ovladavanju određenom situacijom, tako da se može pronaći najpodesnije rješenje.
Preispitivanje vlastite tradicije. Šta je u okviru naše tradicije zbilja utemeljeno na Kur'anu i sunnetu, a šta je ostatak prakse bogumila ili pripadnika drugih vjerskih i kulturnih tradicija?
Negativne posljedice različitog razumijevanja vjere
Frakcionaštvo i razbijanje jedinstva muslimanske zajednice:
Ova vaša vjera – jedina je prava vjera, a Ja sam Gospodar vaš, pa Me se pričuvajte!” A oni su se u pitanjima vjere svoje podijelili na skupine, svaka stranka radosna onim što ispovijeda, zato ostavi ove u zabludi njihovoj još neko vrijeme!
Bojte se Njega i obavljajte namaz, i ne budite od onih koji Mu druge ravnim smatraju, od onih koji su vjeru svoju razbili i u stranke se podijelili; svaka stranka zadovoljna onim što ispovijeda.
Negativne posljedice različitog razumijevanja vjere
Iscrpljivanje intelektualnih snaga i potencijala u dokazivanje ko je u pravu i čiji je argument jači, umjesto u rješavanje aktualnih problema: …i pokoravajte se Allahu i Poslaniku Njegovu, i ne prepirite se da ne biste klonuli i bez borbenog duha ostali; i budite izdržljivi, jer Allah je, zaista, na strani izdržljivih.
Negativne posljedice različitog razumijevanja vjere
Osporavanje ne samo mišljenja oponenta, nego i njegovih ljudskih kvaliteta što u konačnici dovodi do optužbi o licemjerstvu, nevjerništvu, ateizmu i sl.
Fanatično ponašanje, kada se bezuvjetno brani mišljenje svoje škole, čak i onda kada znamo da nismo upravu, te se čak i tekstovi Kur'ana i sunneta koji ne korespondiraju s konkretnim mišljenjem smatra ad hoc neprimjenljivim ili dokinutim.
Preporuke za ispravno ponašanje kod različitog tumačenja vjere
Nastojati izbjeći neslaganja. Posvećivati pažnju bitnim, esencijalnim pitanjima, a u njima se muslimani ne razilaze;
Ako već dođe do razilaženja voditi dijalog u akademskim okvirima. Usmjeriti osobe koje žele polemizirati na autoritete šerijatskog prava među Bošnjacima. Ne opterećavati različitim tumačenjima vjere običnog muslimana, džematliju;
Imati lijepo mišljenje o sabesjedniku. Ni u jednom trenutku ne zaboraviti da razgovaramo s našim bratom, muslimanom i na takav način mu se konstantno obraćati. Ovo bratstvo treba nadići razlike u mišljenju ili naći kompromis za pitanja koja su otvorena za razne interpretacije;
Preporuke za ispravno ponašanje kod različitog tumačenja vjere
Oslobađati se sebičnosti i narcisoidnosti. Bitno je doći do istine, a kroz čija usta će ona biti izrečena to je manje bitno;
Tokom diskusije ne podizati glas, biti smiren i staložen. Izbjegavati uvredljiv govor i vrijeđanja.
Biti krajnje nepristran. Nastojati da nam bude svejedno da li se istina pokazala kroz argumentaciju našu ili našeg sabesjednika.
…kome Allah, dž.š., želi dobro da mu da razumije vjeru…
(El-Buhari)
LITERATURA
Alvani (El-) Taha Džabir, Etika neslaganja u islamu, (s engleskog: Ermin Sinanović), Visoki saudijski komitet za pomoć Bosni i Hercegovini, Sarajevo, 1996.;
Džananović Ibrahim, Idžtihad u prva četiri stoljeća islama, Fakultet islamskih nauka u Sarajevu, Sarajevo, 1999.;
Islamski fundamentalizam – šta je to?, (prir.: Nusret Čančar i Enes Karić), Mešihat Islamske zajednice u BiH, Sarajevo, 1990.;
Karadavi (El-) Jusuf, Razumijevanje prioriteta, (s arapskoga: Salih Haušić), Bemust, Sarajevo, 2000.;
Karimijan Ali, Umjerenost u islamu, (s perzijskog preveo: Nihad Čamdžić), Fondacija “Baština duhovnosti”, Mostar, 2012.;
Said W. Edward, Krivotvorenje islama, (s engleskoga prevela: Suzana Sesvečan), V.B.Z., Zagreb, 2003.