SAFF

Koliko su ozbiljne prijetnje Irana blokiranjem Hormuškog moreuza

Facebook
Twitter
WhatsApp

Piše: Abdullah Nasup

Pojačavaju se strahovi na međunarodnom tržištu nafte zbog nedavnih iranskih prijetnji da će blokirati prolaz brodova kroz Hormuški moreuz. Ova prijetnja je reakcija na izjave SAD-u o tome da neće obnoviti izuzeće od sankcija, koje je prethodno odobreno za zemalja, koji se ubrajaju u glavne kupce iranske nafte.

Odmah nakon američkog objavljivanja da neće obnoviti izuzeće iz sankcija, prošlog ponedjeljka, komandant iranske ratne mornarice, Alireza Tangsiri, zaprijetio je da će Iran zatvoriti Hormuški moreuz (strateški morski prolaz za transport nafte u zaljevu), ako Teheranu bude onemogućeno da ga upotrebljava.

Poluslužbena novinska afencija Fars News Agency, objavila je da je general Alireza Tangsiri rekao: „Prema međunarodnom pravu, Hormuški moreuz je pomorski koridor i ako budemo spriječeni da ga koristimo, mi ćemo ga zatvoriti.”

Unatoč tome što ovo nije prvi put da Iran prijeti blokiranjem moreuza i što kod mnogih trgovaca na međunarodnom tržištu nafte vlada uvjerenje da do izvršenja tih prijetnji neće doći, ipak oštrina retorike ovaj put izaziva strah od stvaranja krize u svjetskim naftnim zalihama, ako Iran ispuni svoju prijetnju. Saudijska Arabija i Emirati, pak, obećali su da će nadoknaditi svaki manjak na globalnom tržištu nafte.

Svejtski stručnjak za naftu, dr Mamdouh Salama, u izjavi za arapske medije rekao je da Iran, prema međunarodnom pravu, ima pravo da štiti svoj izvoz, ali nema pravo da zatvara Hormuški moreuz jer je to međunarodni brodski prolaz.

On je, također, pojasnio da zbog veličine moreuza nije moguće da se on potpuno zatvori, te da je maksimalno što Iran može učiniti to da ometa odvijanje prometa kroz njega.

„Iran može pribjeći tome da u Arapskom zaljevu i ublizini moreuza postavi mine, u nadi da će se neka od njih sudariti sa nekim od velikih tankera. Snažna eksplozija kojom bi u blizini Hormuškog moreuza bio pogođen jedan ili dva tankera bila bi dovoljna da napravi pometnju u plovidbi kroz moreuz, usljed čega bi vlasnici naftnih tankera zaustavili promet kroz Hormuški moreuz i na taj način bi Iran postigao svoj cilj“, izjavio je ovaj stručnjak.

Prestanak plovidbe tankera kroz moreuz stvorio bi krizu u opskrbljivanju naftom globalnog tržišta, i imalo bi veliki utjecaj na izvoz nafte iz zaljevskih zemalja. Naime, više od 20 miliona barela nafte dnevno prođe kroz Hormuški moreuz. Ukoliko se onemogući prolazak ove količine ili se prepolovi, cijena nafte mogla bi se popeti iznad 100 ili 120 dolara po barelu.

Rusija nije bila zadovoljna sporazumom o smanjenu proizvodnje nafte i ukoliko Saudijska Arabija, na zahtjeva SAD, poveća svoju proizvodnju kako bi se nadoknadio nedostatak iranske nafte, to može biti zgodan izgovor za Moskvu da napusti taj sporazum.

Ipak, unatoč američkim sankcijama na izvoz iranske nafte, treba imati na umu da Iran 60% svoje nafte izvozi u Kinu i Indiju, a to su dvije zemlje koje ne priznaju sankcije koje je Iranu nametnuo Trump, niti ih on može prisiliti da se povinuju tome.

Facebook
Twitter
WhatsApp

PREPORUKA