Priredio: Abdusamed Nasuf Bušatlić
Šejh Muhamed el-Gazali, rekao je: ”Vidio sam trgovca kako nekom čovjeku prodaje robu skuplju od njene cijene, pa sam mu rekao: ‘Zašto varaš ovog kupca, a on je ljubazan s tobom?’ Rekao je: ‘Šejh, zar ga ne poznaješ, on je čovjek koji poriče keramete (natprirodna djela) evlija (odabranih Allahovih robova).’ Rekao sam: ‘Poricao on to ili potvrđivao, treba se prema njemu ponašati časno.’ Rekao je: ‘On je čovjek slabe vjere, koji čini to i to…’ Ja sam mu rekao: ‘Neka bude Jevrej ili kršćanin, neka bude ko god hoće, nije dozvoljeno da ga varaš i iskorištavaš na takav način, jer je po islamu zabranjeno varati i vjernike i nevjernike. Ili ti možda misliš da te tvoje vjerovanje u keramete oslobađa moralnih vrlina i lijepog ponašanja?”’
Drugom prilikom primijetio sam jednog mladića kako sa zlobom govorio o jednom daiji, pa sam mu rekao: ”Šta mu zamjeraš i zbog čega mu se svetiš?” Rekao je: ”On ne poznaje i ne prakticira sunnet kako treba. Zar ne vidiš njegovu odjeću (koliko je spuštena), a na sjedenju u toku namaza drži stopala tako i tako.” Rekao sam: ”Mrziš muslimana i želiš mu zlo zbog ovih sitnica? Preuveličavanje ovih stvari je dokaz mentalne bolesti, a grijeh tvoga srca je mnogo dalje od Allahovog oprosta nego sitni nedostaci u vanjskom izgledu tog čovjeka, i možda je on bliži Allahu od tebe.”
Mnoštvo je ovakvih primjera gdje musliman koji slijedi određeni pravac (mezheb) u fikhu i misli da mu je njegova uputa ka značenjima i razumijevanju određenih akaidskih pitanja i sporednih pravnih (fikhskih) propisa, skupila svu slavu, pa on može da se ponaša kako god hoće, kao da mu je Allah rekao: ”Radi šta hoćeš, oprostio sam ti!”
Otuda su mnogi od onih koji ponavljaju i uče napamet sunnet i stavljaju naglasak na propise koji su u osnovi sunnet, odnosno mustehab (pohvalni), podcijenili ahlak i pravila lijepog ponašanja, kao što su podcijenili stvari koje se tiču suštine života i kontrole njegovih tokova, pa su islamu nanijeli veliku štetu.
Također, mnogobrojne moralne bolesti pogodile su narode usljed širenja političke korupcije i one se razlikuju od epohe do epohe. Nije nam namjera da nabrajamo sve te moralne bolesti i devijacije, već se samo želimo upitati: Znate li šta znači, naprimjer, izborna prevara u jednoj zemlji i kakve su njezine posljedice? Ovo krivotvorenje, krađa i prevara uzrokuje moralnu devastaciju koja je veća od fizičkih (materijalnih) ruševina uzrokovanih strašnim zemljotresom.
Vojska ljudi – sa većim i manjim položajima i pozicijama – pretvara se u košnicu za proizvodnju laži koja čini širok krug, koji pomažu jedni drugima u bilježenju i upisivanju lažnih podataka po različitim gradovima, a onda se na kraju susreću i spajaju kao što se spajaju otpadne i prljave vode kanalizacione mreže da se cijelom svijetu kaže da je taj i taj dobio toliko i toliko glasova od birača i da je ”pomeo” konkurenciju.
A kada ljudi sljedećeg jutra postanu svjesni ovog ponižavajućeg i otvorenog laganja i varanja, da li mislite da će iskrenost i poštenje postati tražena i stabilna valuta ili će postati nešto bezvrijedno? Da li će se u takvom društvu učvrstiti tradicija časti ili tradicija lopovluka? Hoće li moralni, sposobni i pobožni ljudi napredovati ili će biti bačeni u zaborav?!
Stoga naglašavam da se stubovi islamskog odgoja i morala moraju dobro čuvati nakon što budu spašeni od ove jasne pošasti.