SAFF

Princ Mohammad Bin Selman demantirao laži: “Vehabizam ne postoji”

Facebook
Twitter
WhatsApp

Prije nekoliko dana mediji u regiji su objavili senzacionalnu vijest u kojoj se navodi da je saudijski prestolonasljednik princ Mohammad Bin Selman priznao da je Saudijska Arabija “širila vehabizam na zahtjev Zapada tokom Hladnog rata “. Ova vijest, odnosno citirana tvrdnja o vehabizmu je izmišljena, princ Bin Selman to nije izjavio. Ova lažna vijest je nastala na osnovu prenošenja teksta iz Washington Posta (ovdje možete pročitati spomenuti tekst LINK), a u kojem novinarka ovog lista prenosi detalje svoga nezvaničnog razgovora sa princom Selmanom. U spornom tekstu se nigdje ne navodi da je princ spomenuo riječ vehabizam, niti konstatacija da je Saudijska Arabija “širila vehabizam na zahtjev Zapada tokom Hladnog rata”. Isitine radi, prin Selman je rekao da su zapadni saveznici pozvali Saudijsku Arabiju da investira u džamije i medrese u inostranstvu tokom Hladnog rata, kao bi spriječili uticaj Sovjetskog Saveza na muslimanske zemlje.

U nastavku prenosimo dio intervjua princa Mohammada Bin Selmana kojeg je jučer dao za magazin The Atlantic, a u kojem je detaljno objasnio šta misli o vehabizmu. Vjerujemo da je princ kroz ovaj intervju htio da demantira laži koje su na ovu temu objavljene prethodnih dana.

The Atlantic: Izvod iz intervjua

Goldberg: Nije li tačno da su nakon 1979., ali također i prije, konzervativnije grupe u Saudijskoj Arabiji koristile novac od nafte, kako bi širili netolerantnu, ekstremnu verziju islama, vehabijsku ideologiju, a koju bi mogli pojmati, kao neku vrstu bratske ideologije Muslimanskog bratstva?

Bin: Selman: Kao prvo, to vehabizam – molim vas da definišite to za nas? Mi nismo upoznati sa tim. Mi o tome ne znamo ništa.

Goldberg: Kako mislite vi od toga ništa ne znate?

Bin Selman: Šta je to vehabizam?

Goldberg: Pa vi ste krunski princ Saudijske Arabije. Vi znate šta je vehabizam.

Bin Selman: Niko ne može definisati taj vehabizam.

Goldberg: To je pokret kojeg je osnovao ibn Abdulvehab u 1700-tim, koji je po svojoj prirodi vrlo fundamentalistički nastrojen, stroga selefijska interpretacija.

Bin Selman: Niko ne može definisati vehabizam. Vehabizam ne postoji. Mi ne vjerujemo da posjedujemo vehabizam. U Saudijskoj Arabiji vjerujemo da imamo sunije i šiije. Mi također vjerujemo, da unutar sunijskog islama imamo četiri pravne škole, imamo ulemu i Vijeće za fetve (pravne decizije). Da, jasno je da u Saudijskoj Arabiji imamo zakone koji dolaze iz islama i Kur'ana, ali imamo četiri pravne škole, hanbelijsku, hanefijsku, šafijsku i malikijsku, i one diskutiraju o interpretaciji. Prva saudijska država, zašto je uspostavljena? Nakon Poslanika Muhammeda, sallallahu alejhi we sellem i prve četiri halife, narod arapskog poluotoka se vratio na međusobne borbe, kao što su to činili hiljadama godina prije. Ali naša porodica je prije 600 godina osnovala emirat Dirijah, i sa tim prvim gradom došla je i prva saudijska država. Postala je najsnažniji ekonomski dio poluotoka. Pomogli su u mijenjanju stvarnosti. Većina drugih gradova se trvila oko trgovine i otimala se trgovinska roba. Ali je naša porodica rekla drugim plemenima. “Umjesto napadanja na trgovinske puteve, zašto vas ne bismo angažovali da štitite to područje?” Pa se trgovina povećala i grad je rastao. To je bila metoda. Danas, nakon 300 godina, to je i danas naša metoda. Zamisao je uvijek bila da nam  trebaju svi veliki umovi arapskog poluotoka – generali, plemenske vođe, učenjaci, koji bi radili sa nama. Jedan od njih je bio Muhammed ibn Abdulvehab.

Ali, naš se projekat temelji na ljudima, ekonomskim interesima, a ne na ekspanzionističkim ideološkim interesima. Naravno da se slažemo oko suštine. Svi smo muslimani, svi govorimo arapski, svi imamo istu kulturu i iste interese. Kada ljudi govore o vehabizmu, oni ne znaju o čemu tačno govore. Abdulvehabova porodica, šejhova porodica, danas je vrlo dobro poznata, ali tu je i na desetine hiljada drugih bitnih porodica u Saudijskoj Arabiji. Ali naći ćete i šiije unutar kabineta.Naći ćete šiije u vladi. Najvažniji univerzitet u Saudijskoj Arabiji vodi šiija. Tako da vjerujemo da smo mi mješavina muslimanskih pravnih škola i grupacija.    

Goldberg: Ali šta je sa financiranjem ekstrema?

Bin Selman: Ako govorite o financiranju prije 1979., onda govorite o Hladnom ratu. Imali ste komunizam koji se svuda širio, prijeteći Sjedinjenim američkim državama, Evropi i nama također. Egipat se u tom vremenu pretvorio u takav državni režim. Surađivali smo sa svima, koga smo mogli iskoristiti da se rješimo komunizma. A među tim su bili i Muslimanska braća. Financirali smo ih u Saudijskoj Arabiji. SAD ih je također financirao.

Goldberg: Da li je to bila greška?

Bin Selman: Ako bismo se vratili u takvo vrijeme, uradili bi istu stvar. Opet bi koristili te ljude. Jer su se suočavali sa većom opasnošću, suočavali smo se sa komunizmom. Kasnije smo gledali kako da se snađemo sa Muslimanskim bratstvom. Sjećate li se da ih je jedan od predsjednika SAD-a, nazvao borcima za slobodu?! Pokušali smo da kontrolišemo i upravljamo sa njihovim pokretom. Ali onda je došla 1979., i sve je eksplodiralo. Iranska revolucija je uspostavila režim utemeljen na čistom zlu. Režim koji nije služio ljudima, već ideologiji. A po  sunijskim zemljama ekstremi su pokušali kopirati istu tu stvar. Desio se napad u Mekki (na Veliku džamiju). Nalazili smo se u dešavanjima oko iranske revolucije, a takvi su ih pokušali kopirati u Mekki. Pokušali smo sve da uvežemo, kako bi spriječili sve od urušavanja. Bili smo suočeni sa terorizmom u Saudijskoj Arabiji i Egiptu. Već veoma rano smo pozivali na hapšenje Osame bin Ladena, a on se nije nalazio u Saudijskoj Arabiji. Prilično smo ispaštali u borbi protiv terorizma, sve dok se nije desio  11. septembar. To je priča.   

Facebook
Twitter
WhatsApp

PREPORUKA