Priredio: Abdusamed Nasuf Bušatlić
Islamski ummet se danas nalazi u stanju slabosti i poniženja i prolazi kroz možda najveće krize i iskušenja u svojoj historiji. Poznati muslimanski učenjak i komentator Kur'ana, Muhamed Emin el-Šenkiti (u. 1974./1393. h.g.), u svom znamenitom tefsirskom djelu Advaul-bejan fi idahil-Kur'ani bil-Kur'an, komentirao je i objasnio najvažnije probleme koje muslimani trpe i s kojima se suočavaju – što je razlog njihove dekadence – i spomenuo kur'anske načine (metode) za njihovo rješavanje i prevazilaženje, pa smo našli za shodno da našim čitaocima prenesemo njegovo nadahnuto i korisno tumačenje.
Naime, tumačeći ajet: ”Ovaj Kur'an vodi jedinom ispravnom putu, i vjernicima koji čine dobra djela donosi radosnu vijest da ih čeka nagrada velika.” (El-Isra’, 9.), šejh El-Šenkiti, rekao je: ”Jedan od aspekata kur'anskog vođenja ispravnom putu jeste i taj što Kur'an globalne probleme rješava na najjednostavniji i najpravedniji način. Mi često ukazujemo na uzvišene kur'anske smjernice u rješavanju tri problema od kojih pate muslimani u cijelom svijetu.
Nemoć muslimana da pruže adekvatan otpor svojim neprijateljima
Prvi od tih problema jeste slabost muslimana u cijelom svijetu u pogledu broja i opreme (oruđa i oružja) da bi se pružio adekvatan otpor neprijateljima islama. Časni Kur'an usmjerava nas da ovaj problem riješimo na najjednostavniji i najpravedniji način, objašnjavajući nam da je lijek za postojeće slabosti u otporu nevjernicima i protivnicima islama, iskren odnos prema Allahu, snaga imana i istinsko pouzdanje u Allaha, jer Allah je jak i svemoćan i On nadjačava i pobjeđuje sve. Ko god je istinski na Allahovoj strani, nevjernici ga ne mogu pobijediti, čak i ako su mnogo nadmoćniji i brojniji.
Jedan od jasnih dokaza za to je Bitka na Hendeku (El-Ahzab), kada su nevjernici izvršili totalnu vojnu opsadu Medine za koju je Allah u Kur'anu rekao: ”Kad su vam došle (vojske) i odozgo i odozdo, a duša došla do grkljana, i kad ste o Allahu svašta pomišljali, tada su vjernici bili u iskušenje stavljeni i ne mogu biti gore uznemireni.” (El-Ahzab, 10.-11.)
Razmislimo o težini ove opsade i snagu njenog utjecaja na muslimane, kad su ih svi ljudi na zemlji u to vrijeme bojkotovali, politički i ekonomski. Ako to znamo, onda treba da znamo da je ”lijek” koji su muslimani koristili u suočavanju sa ovim iskušenjem i rješavanju ovog velikog problema, onaj na koji je ukazao Uzvišeni Allah u suri El-Ahzab, objavivši: ”A kad su vjernici saveznike ugledali, rekli su: ‘Ovo je ono što su nam Allah i Poslanik Njegov obećali, i Allah i Poslanik Njegov su istinu govorili!’ – i to im je samo učvrstilo vjerovanje i predanost.” (El-Ahzab, 22.)
Ova potpuna vjera, ova veličanstvena predanost Uzvišenom Allahu, ovo potpuno povjerenje i pouzdanje u Njega, razlog je rješavanja velikog problema, a nakon toga, Svemogući Allah je objavio i obznanio rezultate korištenja ovog ”lijeka”: ”Allah je nevjernike pune srdžbe odbio – nisu nimalo uspjeli – i vjernike je Allah borbe poštedio – Allah je, uistinu, moćan i silan – a sljedbenike Knjige, koji su ih pomagali, iz utvrda njihovih je izveo, i strah u srca njihova ulio, pa ste jedne pobili, a druge kao sužnje uzeli, i dao vam je da naslijedite zemlje njihove i domove njihove i bogatstva njihova, i zemlju kojom prije niste hodali – Allah sve može.” (El-Ahzab, 25.-27.)
Zatim, kada su ashabi, koji su se na Hudejbiji zakleli Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, na vjernost, potvrdili svoju iskrenost i snagu imana, Allah im je obećao sigurnu pobjedu (oslobađanje Mekke) i bogati ratni plijen, objavivši: ”Allah je zadovoljan onim vjernicima koji su ti se pod drvetom na vjernost zakleli. On je znao šta je u srcima njihovim, pa je spustio smirenost na njih, i nagradit će ih skorom pobjedom i bogatim plijenom koji će uzeti, jer Allah je silan i mudar.” (El-Feth, 18.-19.)
Gornji ajeti ukazuju na to da je iskrenost prema Allahu i snaga imana razlog nadmoći slabijeg nad jakim i njegove pobjede nad njim, na šta aludira i ajet: “Koliko su puta malobrojne čete, Allahovom voljom, nadjačale mnogobrojne čete!” – A Allah je na strani izdržljivih.” (El-Bekara, 249.)
Dominacija nevjernika nad muslimanima
Drugi problem je dominacija i premoć nevjernika nad muslimanima koja se ogleda u masovnom ubijanju i drugim vrstama nasilja i zlostavljanja muslimana, iako su muslimani na istini, a nevjernici na laži. Ovaj problem bio je nejasan ashabima, Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, pa je Svemogući Allah objavio ajete u vezi s tim i razlog tome objasnio Božanskom ”fetvom” koju muslimani uče u Kur'anu. Naime, nakon što su muslimani doživjeli poraz u Bici na Uhudu, u kojoj je ubijen Poslanikov, sallallahu alejhi ve sellem, amidža, hazreti Hamza, radijallahu anhu, i drugi muhadžiri, u kojoj je ubijeno sedamdeset ensarija i u kojoj je ranjen i sâm Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, muslimanima to nije bilo jasno, pa su rekli: ”Kako da nas mušrici pobijede a mi smo na istini, a oni su u zabludi?” Nakon toga, Allah je objavio: ”Zar – kad vas je snašla nevolja koju ste vi njima dvostruko nanijeli, možete reći: ‘Otkud sad ovo?!’ Reci: ‘To je od vas samih!’ Allah, zaista, sve može.” (Ali Imran, 165.) Allahove riječi: “To je od vas samih!”, predstavljaju sažetak onoga što je opširnije objašnjeno u ajetu: ”Allah je ispunio obećanje Svoje kada ste neprijatelje voljom Njegovom, nemilice ubijali. Ali kada ste duhom klonuli i o svom položaju se raspravljati počeli, kada niste poslušali, a On vam je već bio ukazao na ono što vam je drago – jedni od vas su željeli ovaj svijet, a drugi onaj svijet -, onda je On, da bi vas iskušao, učinio da uzmaknete ispred njih. I On vam je već oprostio, jer je Allah neizmjerno dobar prema vjernicima!” (Ali Imran, 152.)
U ovoj nebeskoj ”fetvi” jasno je objašnjeno da je razlog nevjerničke dominacije nad muslimanima neuspjeh i klonulost duha kod muslimana i njihova međusobna rasprava i svađa po pitanju položaja strijelaca, te njihova neposlušnost Poslanikovoj, sallallahu alejhi ve sellem, zapovijedi.
Razjedinjenost muslimanskih srca
Treći problem je razjedinjenost muslimanskih srca i to je najveći razlog poraza islamskog ummeta, jer on podrazumijeva klonulost duhom, nestanak snage i gubljenje države, kao što je Uzvišeni Allah rekao: ”I ne prepirite se da ne biste klonuli i bez borbenog duha ostali.” (El-Enfal, 46.)
Mi danas vidimo kako muslimanska društva u svim zemljama svijeta rade (spletkare) jedni protiv drugih zbog neprijateljstva i mržnje, a ako međusobno laskaju jedni drugima, onda svi znaju da je to čista kurtoazija i da je ono što se nalazi u njihovim srcima suprotno tome. Uzvišeni Allah je u suri El-Hašr objasnio da je uzrok ove bolesti koja se proširila među muslimanima slabost uma: ”Ti misliš da su oni složni, međutim srca su njihova razjedinjena.” (El-Hašr, 14.) Zatim je spomenuo razlog zbog kojeg su im srca razjedinjena: ”Zato što su oni ljudi koji nemaju pameti.” (El-Hašr, 14.)
Nema sumnje da za bolest slabe pameti ili nedostatka pameti koja pogađa čovjeka i slabi njegovu spoznaju stvarnosti i razlikovanja istine od laži, korisnog od štetnog i dobrog od lošeg, ne postoji lijek osim osvjetljavanjem svjetlom Objave, jer svjetlost Objave oživljava one koji su bili mrtvi i osvjetljava put onome koji se pridržave Božanske upute, pokazujući mu istinu kao istinu, a laž kao laž.
Uzvišeni Allah, objavio je: ”Zar je onaj koji je bio u zabludi, a kome smo Mi dali život i svjetlo pomoću kojeg se među ljudima kreće, kao onaj koji je u tminama iz kojih ne izlazi? A nevjernicima se čini lijepim to što oni rade.” (El-En'am, 122.); ”Da li je na ispravnijem putu onaj koji se idući spotiče ili onaj koji Pravim putem uspravno ide?” (El-Mulk, 22.); ”Nisu nikako isti slijepac i onaj koji vidi, ni tmine ni svjetlo, ni hladovina i vjetar vrući, i nisu nikako isti živi i mrtvi.” (Fatir, 19.-21.)
I mnogi drugi ajeti koji ukazuju na to da iskrena vjera unosi život u ljudsko srce umjesto smrti u kojoj je bilo prije toga i svjetlost umjesto tame u kojoj je živjelo.” (Advaul-bejan, III/412.)