Piše: Edhem Šerkavi / Preveo i prilagodio: Abdusamed Nasuf Bušatlić
Abdullah ibn Haram, radijallahu anhu, preselio je kao šehid u Bici na Uhudu, a ostao je dužan trideset tovara datula Jevreju po imenu Ebu Šahm. Njegov sin Džabir ibn Abdullah, radijallahu anhu, želio je vratiti očev dug, ali, kad je pogledao palmovik znao je da njegovi plodovi neće biti dovoljni za otplatu duga. Zbog toga je Džabir otišao do Ebu Šahma i zamolio ga da mu produži rok otplate duga, ali je Ebu Šahm to odbio.
Džabir je otišao kod Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, tražeći da se zauzme za njega kod Ebu Šahma da mu produži rok za isplatu duga. Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, otišao je kod Ebu Šahma i rekao mu: ”Produži Džabiru rok za otplatu duga.” Međutim, Ebu Šahm je odbio i Poslanikovo, sallallahu alejhi ve sellem, posredovanje.
Nakon toga, Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, ušao je u Džabirov palmovik i hodao je između stabala palmi, moleći Allaha da mu podari bereket, a zatim je izašao i rekao Džabiru: ”Uberi plodova koliko je potrebno da mu vratiš dug.” Džabir je poslušao i popeo se na palmu da bere datule, ali se nije mogao načuditi kad je vidio berićet i blagoslov Poslanikove posjete njegovom palmoviku. Plodova je bilo toliko da je Džabiru, nakon što je vratio cijeli dug, ostalo pola od ukupne količine datula.
Džabir je otišao da obavijesti Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, o tome, i zatekao ga je na namazu, pa je sačekao da završi namaz, a kada je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, završio, Džabir mu je rekao šta je bilo s njegovim plodovima. Tada mu je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ”Idi i obavijesti Omera ibn Hattaba o tome.”
Džabir je otišao i ispričao hazreti Omeru o onome što se desilo sa njegovim palmovikom, a hazreti Omer mu je rekao: ”Znao sam, kad je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, hodao po palmoviku, da će se spustiti berićet na tvoje plodove.”
Ako bi nečija obaveza ili dug trebao biti poništen, onda bi to bio dug koji je imao šehid, ali Uzvišeni Allah oprašta šehidu sve grijehe osim duga. Iako se Abdullah ibn Haram, radijallahu anhu, borio pod zastavom Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, i poginuo kao šehid na Uhudu, s njega nije spala obaveza vraćanja duga, pa kako onda da ta obavez spadne sa nekog drugog, bez obzira kome se bilo dužno. U ovom slučaju radilo se o dugu prema Jevreju i Abdullahov sin Džabir je uredno vratio taj dug.
Osim toga, iz ovog hadisa učimo da je zauzimanje za svog brata muslimana da ostvari svoje pravo, da vrati dug, da otkloni brigu i tugu, da riješi problem, djelo odabranih i plemenitih ljudi. A niko ne može biti plemenitiji od Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, kojem nije bilo neugodno niti zazorno, kao Allahovom Poslaniku i šefu države, da se zauzima za Džabira ibn Abdullaha kod Jevreja, i da bude uz njega dok ne riješi svoj problem.
Stoga, ne zapostavljaj dobročinstvo koje se zove zagovor i zauzimanje, već se zalaži za slabe, siromašne i obespravljene koliko god možeš, samo pazi da se tvoje posredovanje ne pretvori u zulum i nepotizam, pa da oduzmeš nečije pravo i dadneš ga onome kome to pravo ne pripada.
A ako tvoje zauzimanje bude odbijeno, nemoj to doživljavati lično i nemoj odustati od takvog vida dobročinstva i pomoći ljudima, jer, iako je zauzimanje Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, u ovom slučaju bilo odbijeno, on do kraja života nije prestajao da se zauzima za slabe i obespravljene.