četvrtak, 17. novembar 2022 / 23. rebi'u-l-ahir 1444

SAFF

Mus'ab ibn Umejr – ”osvajač” Medine i prije Hidžre

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp

Piše: dr. Muhamed el-Gazali / Preveo i prilagodio: Abdusamed Nasuf Bušatlić

Pred nama je principijelna i stamena ličnost, koja se pojavljuje na horizontu života, a zatim nestaje kao što se meteor pojavljuje u tami noći, pa bljesne na nekoliko trenutaka, a zatim brzo nestane i sagori.

Pojava Musa'ba ibn Umejra, njegov život i njegova smrt jedinstvena su poglavlja u historiji veličanstvenog islamskog poziva, koji se zasniva na džihadu i borbi, i koji zahtijeva ”gorivo” šehida koji ne poznaju ništa osim žrtve i odricanja, i koji ne očekuju ​​od dunjalučkog života ni rahatluk ni korist.

Čovjek može čitati biografije mnogih heroja i velikana, ali dok čita priču o Musa'bu ibn Umejru, radijallahu anhu, pomno prateći njenu početnu i završnu fazu, osjeća da je pred posebnim herojem i jedinstvenom ličnošću. Kao da je čovjek živio, onoliko koliko je živio, da bi svoju dušu, krv i živce udahnuo i utkao u ideal koji ljudi zamišljaju, a zatim je otišao, ostavljajući onima koji pozivaju u Allahovu vjeru, primjer koji pobuđuje osjećaje i na koji se zauvijek gleda s divljenjem i poštovanjem.

Prva rodna kiša

Hazreti Alija, radijallahu anhu, rekao je: ”Došao sam Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, i sjedio s njim u džamiji dok je bio sa grupom svojih ashaba. Pa se pojavio Mus'ab Ibn Umejr u ogrtaču od ovčijeg krzna, a bio je najimućniji mladić u Mekki. Kada ga je ugledao Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, spomenuo je bogatstvo i izobilje u kojem je živio, i vidjevši u kakvom se stanju sada nalazi, zaplakao je.”

A hazreti Omer, radijallahu anhu, rekao je: ”Čuo sam Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem, kada je rekao: ‘Pogledajte ovog čovjeka čije je srce Allah osvijetlio. Vidio sam ga kod njegovih roditelja kako ga hrane najboljom hranom i pićem, i vidio sam na njemu skupocjeni ogrtač koji je kupio za dvije stotine dirhama. Pa ga je ljubav prema Allahu i Njegovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, dovela do ovoga što vidite.”’

Ovako je Mus'ab ibn Umejr započeo svoju imansku stranicu. Čim je primio islam pogoršali su se odnosi između njega i njegove bogate i moćne porodice, pa je lišen njenog bogatstva i ugleda, i osuđen da kuša gorčinu teškog života sa svojom novom, siromašnom braćom muslimanima. Da, on je postao jedan od siromašnih muslimana, a do jučer je živio u bogatom i na raskoš naviklom mekanskom okruženju.

Iskreni i čvrsti vjernik, Mus'ab ibn Umejr, postojano je išao svojim putem bez imalo kolebanja i odstupanja. Izdržao je prve godine progona u Mekki, zadovoljan svojim Gospodarom i svojom vjerom, izvršavajući islamske propise i žureći da nauči napamet ajete koji su objavljivani Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem.

Godine su prolazile, a stanovnici Mekke nisu odstupili od svoje tvrdoglave pozicije. Pokazalo se da su oni utjerivali u laž Allahovog Poslanika, sallallah alejhi ve sellem, iz oholosti, a ne iz neznanja. Nakon što su Mekelije odbili primiti islam, Allahov Poslanik, sallallahu alejhi počeo se predstavljati delegacijama koje su dolazile na hodočašće u Mekku, pa je Allah otvorio srca skupine ljudi iz Jesriba i oni su se odazvali pozivu u islam, i pokazali svoju spremnost da podrže Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.

Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, prepoznao je u njima dobrotu i nadao se da će se preko njih islam proširiti i osnažiti, pa je odlučio da sa njima pošalje pouzdanog čovjeka da ih podučava islamu i da ostale stanovinke Jesriba poziva u islam. Pogledao je svoje ashabe, a zatim je odabrao Mus'aba Ibn Umejra, i poslao ga u Jesrib (Medinu) kao daiju.

Tamo, među nastambama sljedbenika Knjige, stajao je sljedbenik zadnje Allahove knjige, Kur'ana, učeći njegove ajete, puštajući da njihov eho putuje zajedno s vjetrom da pomiluju šatorska naselja, uzburkaju duše beduina i srca Jevreja ispunjena čuđenjem zbog onoga koji je pokucao na vrata njihovog grada s viješću o novoj Allahovoj Objavi.

I Mus'ab ibn Umejr je počeo prenositi poruku islama, utirući put Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, za kojeg niko od stanovnika Jesriba nije znao da će, nakon nekog vremena, doći i nastaniti se u njihovom gradu.

Kao da je Mus'ab ibn Umejr, ovim svojim činom, otvorio vrata pozivu u islam u nemuslimanskim zemljama, učeći sve buduće daije kako da budu hrabri i samouvjereni, i kako da se istinski pouzdavaju u Allaha.

Daija čiju biografiju daije moraju dobro proučiti i razumjeti

Usejd ibn Hudajr – kao mušrik – zatekao je Mus'aba na jednom skupu u Jesribu kako poziva ljude u islam i to ga je naljutilo, pa se vrlo grubim riječima obratio Mus'abu, rekavši mu: ”Šta te dovelo ovamo? Zaglupljuješ slabe i dovodiš u iskušenje žene? Ostavi nas na miru, i neću više da te vidim!”

Mus'ab se nasmiješio i pristojno rekao: ”A kako bi bilo da sjedneš s nama i poslušaš šta govorimo, pa ako budeš zadovoljan sa onim što čuješ, možda to i prihvatiš, a ako ne budeš zadovoljan, poštedit ćemo te onoga što ne voliš da čuješ.”

Usejd je pogledao u Mus'abovo lice iz kojeg je zračila sigurnost i nada, a onda je rekao: ”Lijepo si postupio, iznesi to što imaš.”

Mus'ab ibn Umejr im je govorio o islamu, objašnjavao njegove temeljne principe i učio im Kur'an, a kada je završio, Usejd ibn Hudajr je rekao: ”Kako je ovo veliko i uzvišeno!” Zatim je ostavio Mus'aba i nastavio svojim putem, a u srcu je osjetio impulse koji su od njega načinili gotovo drugu osobu. Da, islam se dogodio u njegovom srcu.

Usejd ibn Hudajr se susreo sa Sa'dom ibn Muazom – obojica su bili vođe Jesriba i ljudi do čijeg mišljenja se držalo -, i između njih se zapodjenuo razgovor o Mus'abu ibn Umejru i onome u šta poziva ljude.

Nakon razgovora sa Usejdom, Sa'd ibn Muaz je otišao da otkrije istinu o Mus'abu i onome što on govori. Prije toga je prijetio Mus'abu i huškao ljude protiv njega, a sada je bio zbunjen nakon što je, iz razgovora sa svojim bliskim prijateljem, shvatio da je on oduševljen novom vjerom i da ju je prihvatio.

Sa'd se sreo sa Mus'abom i isprva ga je pokušao isprovocirati grubim riječima i oštrom raspravom, ali Mus'ab nije odstupio od svog lijepog ponašanja, taktičnog dijaloga i smirenog izlaganja. I Sa'd ibn Muaz je shvatio istinu i ni trena više nije oklijevao da je prihvati, a nakon toga je okupio svoj narod i rekao im: ”Neću progovoriti ni jedne riječi s vama dok ne povjerujete u Allaha i Njegovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem.”

Mus'ab je nastavio pozivati ​​ljude u islam, iako je miljama bio daleko od Allahovog Poslanika, sallallahu alejhi ve sellem. A šta može učiniti udaljenost pored iskrene vjere, ispunjavanja emaneta, te iskrenog i predanog rada?

Godina se bližila kraju, a izaslanstvo od više od sedamdeset ljudi iz Jesriba otišlo je u Mekku da se zavjetuje na vjernost Allahovom Poslaniku, sallallahu alejhi ve sellem, i da izraze spremnost da štite Allahovog Poslanika i poziv u islam zidovima od krvi i gvožđa.

Zaista, Mus'ab je bio uspješan daija, i on je, bez sumnje, ”osvojio” Medinu prije Hidžre.

Habab ibn Eret, radijallahu anhu, rekao je: ”Mi smo učinili Hidžru sa Allahovim Poslanikom, sallallahu alejhi ve sellem, tražeći Allahovo zadovoljstvo i Njegovo nagradu. Neki od nas su kušali plodove nagrade još na dunjaluku, a neki nisu uzeli ništa od nagrade na ovome svijetu. Među njima je i Mus'ab ibn Umejr koji je poginuo na Uhudu. Iza sebe nije ostavio ništa, osim jednog poderanog vunenog ogrtača. Ako bismo njime pokrili njegovu glavu, noge bi mu ostale otkrivene, a ako bi njime pokrili noge, glava bi mu ostala nepokrivena. Tada je Allahov Poslanik, sallallahu alejhi ve sellem, rekao: ‘Pokrijte ogrtačem njegovu glavu, a preko njegovih stopala stavite lišće.”’

Tako je umro ovaj slavni ashab i daija. Umro je, ne svjedočivši oslobađanju Mekke, koja ga je sputavala i stješnjavala u vjerovanju, pa ju je napustio da svojim rukama izgradi ljude koji će je snagom svoje vjere osloboditi.

Kao musliman nosio je samo poderani vuneni ogrtač, a kada je poginuo kao šehid, taj isti ogrtač mu je bio umjesto ćefina. Da, umro je nakon što je njegovim posredstvom islam primio Usejd ibn Hudajr, radijallahu anhu, zbog čijeg su se milozvučnog učenja Kur'ana meleki spuštali na zemlju, i Sa'd ibn Muaz, zbog čije smrti se potresao Allahov Arš.

To je bio daija čiju biografiju daije moraju dobro proučiti i razumjeti.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp

PREPORUKA