Rediteljka Nejra pita Jasnu Šamić: Zašto mislite da sam uvezena iz Saudijske Arabije?

1215

Brojni portali jučer su objavili kontroverzni tekst uvažene bosanskohercegovačke orijentologinje dr. Jasne Šamić, pod naslovom Zašto sam protiv hidžaba. Istaknuta mlada bosanskohercegovačka redateljica Nejra Latić Hulusić poslala je portalu Novi.ba svoj odgovor.

Poštovana

Kako se osjećam prozvanom u Vašem članku o pokrivenim ženama u BiH, ne zato što se prepoznah u Vašim navodima, nego zato što pozivate na ukidanje mog prava da se oblačim kako želim, odlučila sam da Vam postavim nekoliko pitanja na koje Vaš tekst ne daje odgovore.

Tekst Vam je jako nestruktuiran i haotičan pa mi je trebalo nekoliko dana da saberem među uvredama šta ste to zapravo pokušali da kažete, osim što ste uspješno prenijeli svoj osjećaj gađenja prema meni na čitaoce. Prije svega, na teološki aspekt teksta i dio u kojem tumačite propise iz nečije vjere, se uopšte neću osvrtati. Kao ni Vi, ni ja nemam zvaničnu teološku naobrazbu pa bi ova rasprava nalikovala cirkusu. Dalje, ne mislim da i jedna i druga treba da se bavimo nečijom vjerom i uvjerenjem sve dok to uvjerenje ne šteti nekome dalje od “meni se ne sviđa da ti tako obučena hodaš ulicom”.

Ono što mene zabrinjava u Vašem haotičnom toku svijesti ovdje je činjenica da Vi pozivate na zabranu prakse pokrivanja kose i nekih dijelova moga tijela i nazivate je “religijskim egzibicionizmom na javnim mjestima (školama, sudnicama, i drugdje)”. Na osnovu čega Vam ja izgledam kao egzibicionista? Da li postoji neka konvencija i gdje je takva potpisana na koju se pozivate, a treba da kaže kako i koliko jedna žena treba da bude “pokrivena” ili “otkrivena” da bi bila prikladna da obavlja posao profesorice, sutkinje ili u mom slučaju redateljke, a da istu se ne kvalifikujete kao egzibicionistu? Trebam li imati neki određeno dubok dekolte? Koje dužine suknje i da li uopšte suknje treba da oblače žene na javnim mjestima po Vašem mišljenu? Ima li neka konkretna boja kose, neke asimetrične šiške možda (i zašto mislite da nemam frizuru ispod marame baš onakvu kakva bi po Vama trebala da bude?)

Zašto apriori mislite da sam militantni religijski fanatik? Na osnovu čega iz mog života ste zaključili uopšte da sam agresivna? Zašto mislite da sam sa diplomom redateljke, ne iz medrese, nego nećete vjerovati sa Akademije scenskih umjetnosti u Sarajevu, zatucana i da pripadam u srednjovjekovlje? Mislite li da sam diplomu i posao zaradila na osnov toga što sam “dama koja omotava maramu oko glave” i “novokomponovana bošnjačka elita” pa mi je neko poklonio? U tom slučaju potkopavate kredibilitet onih koji su mi diplomu dali. Da li, opet Vas pitam, postoji neki konkretan odjevni predmet koji bih trebala da odjenem kada ovako zatucana i nekompetentna povedem ekipu od 80-ak ljudi (uglavnom muškaraca) na živi prijenos reportažnim kolima kojim upravljam? Da li mislite da zato što sam pokrivena, sam samim tim i pristrasna pa raspoređujem svojoj ekipi zadatke na osnovu načina na koji su opet oni obučeni ili kako mi se koji snimatelj zove? Ne radim to. To bi prvo meni, kao na kraju potpisanoj na finalu načinilo veliku štetu.

Ono što me najviše zapravo povrijedilo u ovom tekstu, koji je divna hrana za nahraniti uske mozgove koji sve što je bilo strano običaju njihove bake/nane smatraju za neadekvatno u demokratskom društvu, je Vaše poimanje feminizma. Zašto tvrdite da niti jedna obrazovana, mlada žena u našoj državi nije u stanju donijeti odluku o svome tijelu i načinu na koji to isto tijelo prezentira u javnosti? Zar stvarno tako nisko mislite o nama? Zašto mislite da svaka pokrivena žena ima nekoj mužjaka koji njome upravlja? Šta ako to tako želim baš kao bunt protiv prodaje ženskog tijela u svrhu reklamiranja guma za auto? Šta ako moj izbor nema veze sa religijom?

Da li postoji neka uvriježena norma, (modni brend možda?) koji feministice danas nose? Zašto se, o Feministice, kada  već počinjete tekst kao podršku odluci VSTV-a o zabrani nošenja marame u Sudovima BiH, niste osvrnuli na diskriminatornu notu odluke koja se evo recimo ne može primjeniti na činjenicu da neki muški učesnici u procesu na našem Sudu mogu biti osunećeni/obrezani (radi se o vrlo vidljivom vjerskom obilježju Muslimana i Jevreja) koje sudije, advokati ili stanke mogu nositi u gaćama. Da li to znači da ako je sudijino vjersko obilježje (ili pak posljedica možda potrebnog medicinskog zahvata pa se tako tumači) u gaćama, pa se ne vidi znači da je svaki muškarac na svom poslu nepristrasan, moralan i pravedan, a žena koja svoje obilježje nosi na glavi po Vama je pristrasna i neetična u svojoj profesiji?

Da li sada sudijama trebamo skidati gaće na sudu? Da li može imenovan/a biti sutkinja/sudija koji ima tetovažu recimo, “Deftones-a” na potkoljenici i može suditi recimo u slučaju Halida Bešlića protiv AMUS-a npr., jer sudija ima vrlo izražen muzički ukus koji ne nalikuje Halidovom?  Da li ga ta tetovaža čini apriori pristrasnim ili nepristrasnim?

Uostalom, da li Vam je poznata praksa recimo na britanskom sudu gdje sve sudije/sutkinje baš pokrivaju glavu, da nekome ne bi bila poljuljana percepcija pravde kod stranke na sudu? Jer vidite, nekome osjećaj pravičnosti može poljuljati i nečija boja kose. Zašto dovodite praksu genitalne mutilacije u Africi u kontekst sa mnom? To je užasno. Dovoljno ljudi već svašta misli o meni, sada još treba da Vas neko uzme za ozbiljno pa da pomisli da sam i masakrirana?

Zašto mislite da sam uvezena iz Saudijske Arabije? Da li, ako se obučem kao folklorna igračica u jednu od naših šarenolikih narodnih nošnji, ću izgledati manje zatucano i agresvino? Šta da uradim sa farmerkama koje ne skidam i koje sam uvezla iz Amerike? Da li po Vašem tumačenju Islama i demokratije ja uopšte treba da oblačim uvezenu odjeću?
I na kraju, zašto vrijeđate Srbe u tekstu!? Šta znači biti “ekstremni Srbin”? Da li ste upravo sve Srbe nazvali četnicima? A mene, zajedno sa “ekstremnim Srbima”(i dalje ne shvatam šta Vam to dođe) bez ikakvog istraživanja o meni nazvali  valjda nacionalistom jer Vam se ne sviđa način na koji ja “tjeram friz”?

Ovdje negdje odustajem od čitanja i preispitivanja Vašeg članka, jer ne bih trebala kao odgovorna i kompetentna osoba za svoj posao, da zakasnim na snimanje. Samo ću još jedno pitanje da Vam postavim: Da li ako mislite da mene neki šeik plaća nekim dukatima da se oblačim kako mi volja, smijem ja pomisliti da i Vas neko plaća nekim bakrenjacima da pišete ovako?

S, poštovanjem
Nejra Latić Hulusić,
diplomirana rediteljka